Monday, December 31, 2012

Semasa pregnant... =) =)



masa mula2 pregnant tu doctor suruh start makan folic acid.. untuk 3 bulan yang pertama... masa awal2 kehamilan kita memang digalak kan untuk makan ubat ni. makan jangan xmakan tau... jangan skip2... larat ke xlarat ke sila telan jugak ubat ni... untuk kebaikan kita bersama2. ini semua..untuk anak yang tersayang.... menurut kajian... dengan pengambilan ubat ini diawal kehamilan dapat mengurangkan risiko kecatatan pada bayi iaitu saraf (neural tube defect) , otak (anencephaly) dan saraf tunjang (spina bifida)  sebanyak 70%... selebih nya kita bertawakal lah kepada Allah. Dia sebaik2 pencipta... 



lepas jumpe doctor dekat A&E.. doctor MO... dalam 1 minggu lepas tu mintak refer doctor pakar. minta izin dengan encik suami... pilih doctor nazri. doctor nazri bagi ubat folic acid dan duphaston... dia nasihat kan... elak kan minum air tebu. lepas tu elak kan melawat sesiapa yang ada sakit chicken pox.. okey doctor... faham. =) untuk appointment yang pertama doctor suruh ambil duphaston dan folic acid 1 biji sehari sekali sahaja...untuk 2 minggu. sebab masa tu tengah bulan.  so appointment ke2 hujung bulan lah. duphaston ni doctor bagi untuk kuatkan rahim.. awal2 kehamilan... kena banyak berjaga2... 



masuk bulan ke2... doctor prescribe ubat ni untuk sebulan... ubat ini consider supplement lah... supaya kita lebih bertenaga... alhamdulillah... setiap hari aku makan. so bulan ke2.. aku ambil folic acid 1 biji sehari sekali ... ambil duphaston 1 biji 2 kali sehari.. dan revicon tablet 1 biji sekali sehari sahaja. semua nya selepas makan. bulan ke2 dotor up kan dose untuk duphaston tablet... makan 2 kali sehari... xpe aku xkesah.. janji baby aii selamat dan sihat.. selebih nya aku bertawakal kepada NYA... amin. 


masuk bulan ke3... doctor tukar ke ubat2 lain.. ada 3 ubat kena makan. salah 1 nya obical... obical ni kena makan bagus untuk tulang anda.... sayangi lah tulang anda... hehe... untuk keterangan lebih lanjut boleh lah google ye... tapi lain doctor lain ubat2 nya.. so terpulang lah kepada doctor yang kita rujuk untuk buat check up setiap bulan... dan ubat ni sangat lah besar... nak telan pun rasa macam semacam je... hehe... tapi xpe.. demi kebaikan aku dan baby aku... aku xkesah... telan je.... =) klik sini untuk info... 


lepas tu doctor bagi ubat ni jugak.. neurogain PB...yang ni bagus untuk baby kita... ada minyak ikan... bagus untuk IQ baby.. doctor cakap... ada perbezaan apabila ibu ambil ubat ni masa pregnant dan ibu yang xambil ubat ni masa pregnant. so busuk ke xke... aku telan jugak.. ikutkan tekak aku ni... iyeeee.... memang susah nak masuk... bucccuukkk... huhu... tapi bila fikirkan kebaikan ubat ni... aku telan kan jugak... akan ku gagah kan diri ni... xkan ku manja kan ia ... go2 lawan... jangan xlawan... huhuhu... =) 



 lepas tu doctor suruh jugak makan ubat ni... obimin pluz.... bagus ubat ni... macam2 ada... kalau nak lebih detail boleh lah klik link ni... sila klik... =) ubat ni pun besar gedak jugak... rasa pun macam nak xnak je tekak aku ni terima... tapi apa boleh buat... redha je... sama jugak niat... demi kebaikan anak dan aku. so makan je lah. jangan banyak songeh. masuk bulan ke4 doctor start bagi aku obical makan 1 biji 2 kali sehari. untuk elak kan cramps.. alhamduillah.... xde sangat cramps... okey je...

obimin pluz dan neurogain PB makan 1 biji sekali sehari sahaja. so makan la apa yang doctor suggest untuk kepentingan kita dan baby kita.. alhamdulillah.. apa2 pun setiap doctor lain2 ubat nya.. so ikut lah apa yang doctor dah prescribe kan untuk kita...... =) =) kalau nak tanya aku... best ke ubat2 ni... boleh ke telan... kan besar... best ke rasa dia?? jawab jujur memang xboleh... tapi disebab kan untuk kebaikan... aku makan jugak... yang penting baby aku sihat... tu je... selebih nya aku bertawakal kepada Allah... =) =)