Monday, January 16, 2012

PART 5

jam pukul 2pagi... mata xberapa nak mengantuk lagi. mandi dah.. baju 3 helai aku dah siap iron.. solat pun dah.. alhamdulillah.  entah kenapa.. lutut belah kanan ni sakit sangat. nak solat agak susah jugak lah. bila nak berdiri balik lepas sujud kedua tu.. aku memerlukan sekuat tenaga untuk bangun berdiri balik. nak cakap sakit nya.. xtau macam mana. alhamdulillah.. sakit aku xlah seteruk mana kalau nak dibanding kan dengan orang yang xberupaya langsung... YA ALLAH kuat kan hati dan semangat aku.. semoga cepat lah lutut belah kanan aku ni baik. sebab macam2 aku nak buat... nak tolong encik iwan.. nak kawin kan. cian pulak kalau asyik dia je yang kena keluar kan duit.

masa aku form 5 tu.. alin dah start tadika 5 tahun... yana pulak 6 tahun. budak2 ni selalu gaduh.. emm.. pening jugak kadang2. tapi apa boleh buat.. jarak setahun memang macam tu kan. kalau dah baik tu.. baik sangat... kalau dah start bergaduh.. habis. dulu time2 ni.. baju semua.. confirm nak sama2 kan. sebab tu orang ingat diaorang ni kembar. diaorang masuk tadika yang dekat depan rumah arwah embah. senang dekat. bila balik tu.. dah dengar dah diaorang menjerit... kecoh.. macam kakak dia jugak. peduli apa aku. aku xkacau hidup sapa2 pun. happy ada adik2 macam diaorang ni. manja sangat. lempang nak.

aku terlalu sanyang kan adik2 aku.. sampai kan semua benda aku uruskan.. gosok baju..sediakan stokin. basuh kasut sekolah.. kadang mak basuh kan. aku xnak diaorang buat. biar aku yang buat. lagi pun diaorang budak2 lagi kan.. dan yang paling penting xnak mak bersusah payah buat semua tu.. xpe aku kan ada.... macam aku dulu masa kecik2.. mak yang sedia kan... mak sangat2 busy dengan kehidupan dia...mana nak layan anak2 5 orang tu lagi.. yang nakal2.. gaduh...gaduh2... yang anak ppn sorang tu.. kuat menangis... merajuk.. cian mak aku.. nak layan perangai anak2 dia yang entah pape. mak terlalu sibuk sampai kan kadang2 baju aku mak gosok gitu2 je.. masa aku darjah 3... aku mula xpuas hati dengan mak gosok..siap mogok2 xnak pergi sekolah lagi.. last2 kena marah.. aku gosok kan balik baju sekolah aku.

sejak dari tu.. baju sekolah aku.. aku yang gosok kan.. wah2.. darjah 3 dah pandai nak komen2 kerja mak kan.. mak lempang kang. tapi mak xpernah lempang aku. paling kuat pun kena cubitan mak yang paling berbisa. aduh...sakit sangat. so.. baju adik lelaki aku... aku gosok kan jugak. masa tu dia darjah 1. ha terror x aku reti gosok baju kemeja start darjah 3. sila muntah. mak dulu sibuk.. sangat2 sibuk.. mak dulu buat business.. macam2 mak buat... yang aku paling ingat.. mak jual Tupperware.. siap gunakan rumah sebagai open talk untuk makcik2 yang ada dekat kawasan perumahan tu. alhamdulillah... mak memang ada aura business.. sangat hebat.. sampai kan mak top 10 lah. income tip top. mak memang pandai cari duit sendiri sejak dari dulu lagi.. itu lah kehebatan mak.. xmenyerah kalah...

paling bosan.. bila kena teman kan mak dengar talk pasal Tupperware dekat stokis .. bosan... bosan.. tapi terpaksa.. dipaksa..bosan betul time tu.. selalu doa2 supaya mak xjadi pergi ke.. mak ade hal lain ke.. atau tempat tu tutup. tapi mana ade.. semangat mak sangat tinggi.... mak tetap pergi. dekat rumah banyak jugak lah produk2 Tupperware. bagus2.. lepas tu aku curi2 pakai bawak pergi sekolah. hilang kena marah dengan mak... masa tu baru 9 tahun.. bodoh2 lagi kan. xberapa nak hargai barang2. relax lah mak.. mak kan senang... beli lah baru. tapi mak dari dulu sampai sekarang.. memang sangat2 sayang kan barang2 yang dia beli hasil titik peluh dia. caya lah mak.. mak wanita paling hebat.... sayang mak sampai mati. sampai bila2..

selain dari business Tupperware mak jugak buat business jual pinggan mangkuk.. akopal xsilap... sebab tu dekat rumah aku ni macam2 pinggan ada.. semua tu hasil usaha mak lah..selebih nya ade jugak mak beli masa kiteorang bercuti dekat langkawi dulu. mak berhenti buat semu ni entah kenapa.. lupa lah... mak ade bagi tau.. xpe2 kang aku interview mak.. kang aku update dekat PART2 yang lain. dengan hasil duit mak ni.. mak dapat beli rumah dekat sungai isap damai tu.. tahun 1999... tahun kejatuhan keluarga aku. masa tu mak buat duit muka untuk beli rumah. tapi rumah tu xlama.. xpe lah... ALLAH lebih tau dari hamba2 nya... yang berlalu biar kan.. apa yang perlu...sekarang perlu berusaha lagi.... lebih... khas untuk mak..abah...dan adik2.. semoga aku dapat membahagiakan diaorang.....

berbalik kepada cerita kehidupan aku. lepas abah dapat duit KWSP... mak mintak rm10 ribu dekat abah nak bukak kedai. alhamdulillah.. ALLAH berikan peluang ni. akhir nya.. berjaya jugak mak bukak kedai sendiri. xsilap aku dalam bulan 5 kot. xingat lah form 5 ke form 6. dengan kepakaran yang mak miliki.. perniagaan mak sangat2 laku. mak ni anak sulung. mak pernah cerita arwah tokwan aku.. dulu bukak kedai.. mak lah yang jadi tukang masak.lepas tu mungkin dari makngah.. adik dia.. yang mak tolong dekat kedai dulu. tapi masa dekat kedai makngah.. mak tolong basuh pinggan..tolong potong2 sayur.. sediakan bahan2 untuk makngah masak.. mak xpernah malu dengan kerja2 tu semua.. yang penting anak2 dia xlapar dan dapat makan... xpernah lagi kiteorang berlapar sebab xde makanan.. mak xkan biar kan itu terjadi.

jadi dari situ mak reti masak. kehidupan mak masa kecik lagi sedih. sebab tu mak dah biasa hidup susah. xpe mak.. sebab ALLAH sayang kan mak.. DIA bagi macam2 dugaan dekat mak. mak jangan risau.. selagi orang ada... orang akan sedaya upaya tolong mak. walaupun xbanyak.. sekurang2 dapat ringan kan mak dan abah. semakin hari...semakin ramai pelanggan... beruntung mak.. sebab kedai tu berdepan dengan kolej komuniti. so masa mula2 dulu.. lepas aku balik sekolah.. aku tolong jugak mak dekat kedai... kerja aku kadang2 amek order.. tolong basuh pinggan. sekejap je.. lepas tu ada jugak lah abang2 aku tolong. mak ada kot amek pekerja.. entah xingat lah. aku paling suka tengok mak kira duit... banyak untung.. alhamdulillah...

bersambung........