Sunday, January 22, 2012

PART 10

alamak.... xde mood lah.. entah mana hilang mood aku..xnak sedih2....ye cik ayu.. relax sudah..xpayah nak fikir sangat... buat tension kan kepala je. hari ni duty dispense 1.. sangat penat....dengan semalam yang xboleh nak tidur.. maka  harus lah kerja hari ni dengan mood yang totally out. patient sangat ramai hari ni.. maklum lah nak cuti kan. terbaik pulak tu cuti.. start hari sabtu sampai selasa. selamat bercuti untuk semua. aku macam biasa... kena kerja. xpe lah nak buat macam mana kan. aku xkesah pun. hari isnin duty double.. selasa pukul 8 pagi-3 petang. mintak2 xbusy.. amin~ kebiasaan nya musim2 raya ni.. orang akan sakit perut... disebab kan cirit birit. biasa dah tu.... xpun deman..batuk. nak2 lagi sekarang ni cuaca panas kan. ha jangan lupa minum air kosong banyak2. air bergas kurang2 kan lah... banyak gula dalam tu. eii...takut..

tetibe jejari aku ni terasa ringan nak update part 10.  nak diikutkan cuti2 semester aku xkan sama dengan cuti2 semester budak2 U.. memang xsama lah... lagi pun cuti aku paling lama adalah 2 minggu. tapi kalau cuti sem pun aku xpergi mana2. memang kalau cuti tu duduk rumah je... sampai2 sabak.. abah amek dekat bus stop. lepas tu lepak dekat kedai mak kejap. makan2... lepas tu balik rumah.. bila dah sampai rumah tu.. amek feel aura bibik kejap... lepak2.. selalu nya hari pertama sampai memang xkan rajin nak kemas rumah pun.. kebiasaan nya esok baru kemas2 rumah. kesian jugak mak..kalau x sebelum ni aku yang tolong dia.. tapi bila aku dah start belajar. xde sapa dah nak tolong dia. nak harap kan adik2 aku tu.. masa tu yana dan alin baru darjah 2 dan 1.. mana lah reti sangat kan.

bila aku balik..aku ni macam malas jugak lah.. hehe... kalau dah penat buat kerja.. kejap2 nak air..suruh adik yang bongsu amek.. alin tolong kak yu amek air.. kak yu dahaga lah... eh2.. sungguh dia tolong amek kan.. siap nah kak yu ni air... yang last ni senang cikit nak mintak tolong. kalau yana ni.. boleh suruh cikit2 je.. kalau asyik mintak tolong... dia jeling dekat aku.. eh2 nak jeling ek.. kang kak yu lempang kan. eh2 gurau je. tapi alin tu memang rajin.. suruh apa saja... senang je. kadang2 aku buli jugak dia.. hehe... amek kesempatan lebih. tapi bukan nak amek kesempatan mana lah sangat kan.. cuma nak ajar diaorang kemas rumah je. harus aku ajar...mak kan dah xberapa nak sihat. jadi diaorang wajib kena rajin. tapi diaorang ni kalau baik... baik sangat.. kalau gadoh... pening kepala aku.. haisy.. jarak pun setahun kan. maka memang macam tu lah hasil nya.. sabar je lah...

kebiasaan nya kalau aku cuti sem.. 3 hari aku amek masa untuk settle kan rumah.. selebih nya aku tolong mak dekat kedai. kira pekerja yang free of charge lah jugak. aku tolong mak.. amek oder.. hantar oder.. basuh kan pinggan..lap2 meja..tolong makan makanan yang mak jual..sayang okey kalau xmakan. free tau. amek je apa nak.. xde sapa marah. tolong tanpa gaji..FOC..alah tolong mak kan.. nak berkira apa lah sangat. cume kalau aku nak pape.. mak belikan lah. kalau teringin nak makan pape mak masak kan. untung sangat kan memang untung. aku tolong sampai pukul 6 je.. sebab pukul 6 yana dan alin dah balik dari sekolah agama. abah amek diaorang...lepas tu amek aku dekat kedai. lepas tu abah hantar lah ketiga2 anak2 ppn dia dekat rumah. abah singgah kejap rumah solat asar...lepas tu abah gerak balik pergi kedai. macam tu rutin harian kalau aku cuti semester.

adik2 aku memang untung sangat kalau aku cuti.. sebab baju2 sekolah diaorang aku yang gosok kan.. aku sediakan.. kalau aku xde mak yang gosok kan. xpun abah yang gosok kan. masa aku belajar umur yana dalam range 7 lebih-9 tahun lebih.. alin pulak 6 tahun lebih-8 tahun lebih. jadi kesian pulak nak suruh diaorang iron baju.. xpe lah aku uruskan.. kalau mak yang gosok kan.. sekolah pagi dan sekolah petang satu je baju.. kain kena tukar sebab warna lain kan. tapi kalau aku yang ada.. aku akan asing kan.. aku akan sediakan baju sekolah pagi satu set.. baju sekolah petang satu set. bukan apa.. aku kesian.. dekat sekolah pagi tu kan dah men lari sana sini.. mesti berpeluh.. lepas tu nak pakai baju yang sama untuk sekolah petang pulak.. xselesa kan. xpe lah macam aku aku ada masa.. mak xde masa sangat.. sebab tu terpaksa buat macam tu.. mana dengan kedai lagi.. balik nak kemas rumah..kesian mak..

kalau cuti sem tu..memang xpergi mana2 lah kan.. sebab bila balik banyak sangat kerja nak buat. pagi pergi kedai tolong mak.. dah balik dari kedai angkat kain pulak.. lepas tu bagi kebenaran adik2 main dekat luar.. bagus2 adik2 aku.. mintak izin kalau nak main. balik sharp on time pukul 7 petang.kalau xbalik sebelum pukul 7...siap lah diaorang.... akan aku menjerit macam ppn meroyan. lepas tu aku ironkan baju adik2 aku pulak.. malam tu aku lipat kain sambil2 layan laptop... macam tu lah rutin aku. memang xde masa nak keluar jalan2. cuti2 macam ni lah nak balas jasa mak abah balik...masa dekat kolej aku relax sikit.. sebab uruskan diri sendiri je.. jadi masa cuti sem ni lah boleh tolong mak dan abah. kan dah ringan sikit kerja diaorang. bila kita tolong mak abah kita dengan ikhlas.. automatic.. hati kita akan senang... percaya lah..

cian jugak dekat adik2 ppn aku tu..sebab bila aku cuti je diaorang ada masa nak main petang2 dekat luar. bila aku dah start class.. diaorang lepas balik dari sekolah agama.. kena stay dekat kedai lagi.. bila mak abah dah tutup kedai baru lah diaorang dapat balik. malam lepas maghrib.. kena pergi mengaji pulak. xpe2 adik2 penat2 sekarang.. kang dah besar senang.. ilmu agama penuh didada... macam kak yu dulu.. dekat kuantan sekolah agama yang petang tu xwajib.. sekolah pagi je pergi.. macam dekat selangor ni.. sekolah agama yang petang tu wajib kan.. sebab aku tengok semua budak2 pergi. xpe2 bagus jugak tu.. zaman2 sekarang ni budak2 kena belajar agama banyak2. bagus untuk panduan hidup dalam menjalani kehidupan seharian...  xpe penat2 sekarang.. dah besar senang. sebab ilmu agama dijadikan panduan..insyaALLAH..


bersambung...