Monday, January 23, 2012

PART 11

alhamdulillah...setelah 3 tahun aku belajar.. akhirnya tamat jugak study aku. lepas habis study... kemas2 hostel.. wah.. masa ni sedih sangat2. entah kenapa.. masa tu aku balik paling awal. sebab angah amek aku. xdapat nak join kawan2 rumah yang lain.. sebab diorang kebanyakan balik esok nya. maaf ye kawan2. cuma sempat buka pose yang last sama2 je lah time tu. dalam pukul 8 lebih angah, kak ngah.. datang amek aku. okey siap dah turunkan barang2. masa untuk salam2 kawan semua. mula2 macam cool je kan.. bajet boleh cool lah... sekali salah sorang dah start kuakan air mata.. memang berjangkit lah kan... habis satu rumah menangis. sedih sangat2 time tu. yelah 3 tahun belajar sama2. walau apa pun kite orang tetap kawan.

lepas dah salam2 semua... laga2 pipi kanan kiri..kanan kiri... aku mintak izin nak pergi dah. wah.. kenapa berat sangat rasa hati ni kan. banyak sangat kenangan bersama diaorang.... terlalu banyak. sebab aku xpernah duduk hostel kan. ni pertama kali..jadi ni lah pengalaman pertama duduk dengan kawan2. sangat berdikari... semua kena buat sendiri.. keputusan pun kena buat sendiri...apa2 semua terletak dekat diri sendiri. bukan senang menjadi student pertama dalam sesuatu kos.. banyak sangat cabaran. tapi ALLAH kuat kan hati kesemua kawan2 aku.. dan akhir nya semua dah kerja. semua dapat sponsor belajar. ada yang kerja dekat KPJ damansara, sentosa, tawakal, johor, kedah, penang, kelantan, seremban, ampang, kluang, kajang.

sebulan duduk rumah... tolong2 mak apa yang patut.. lepas tu hospital panggil kerja. sila lah kerja.. sebab masa untuk anda berehat cik ayu sudah tamat. maka 1.10.2010 aku pun melaporkan diri. dengan pakaian baju kurung.. bertudungkan tudung bawal berwarna putih kebiru-biruan. siap melapor diri..bersiap sedialah untuk bekerja.. nasib baik pernah practical dekat hospital ni 2 kali..jadi nya xde lah rasa segan dan kekok lagi. cuma aku xberapa yakin lagi. rasa macam.. eh2 aku dah start kerja.. aku dah kena tanggung semua nya sendiri. kalau buat salah ke.. semua kena tanggung sendiri..settle sendiri. kerja dan kerja lah dengan tekun dah bersungguh2. sebab hujung bulan aku akan bagi duit cikit dekat mak. so..kena lah buat kerja sungguh2.. jangan curi tulang lebih...cikit2 xpe.. sila lempang. aku mengelak.

mula2 dapat duty pukul 8.30 pagi masuk.. balik pukul 9 malam. ye lah mula2 kerja kan.. kena tengok staff2 yang dah lama kerja.. perhatikan sampai tembus prescription tu.. bila dah tembus.. kembali lah ke alam yang nyata.. eh berangan kau cik ayu.. patut lah lembap je nak belajar. orang suruh tengok kau berangan2. dush2.. aku mengelak lagi. bila dah agak2 pandai nak berdikari.. dapat kerja shift.. mula shift start kerja petang. wah seronok... sebab boleh bangun lambat. masuk kerja pukul 2 petang.. pukul 12.30 tengah hari aku gosok baju.. lepas tu pukul 1.50 tengah hari aku keluar rumah mengharungi cuaca yang panas itu. tapi aku tetap bersyukur.. sebab aku masih mempunyai kerja yang halal. hasil dari titik peluh aku sendiri. ting2.. jam di dinding pharmacy pukul 9 malam.. puch card.. sila balik..

bila tengah jalan kaki nak balik... mata melilau tengok kanan.. kiri..belakang.. lepas tu terus kan perjalanan dengan tenang.. agak2 rasa xsedap hati.. toleh sekali lagi... kanan..kiri... belakang... xde pape... maka berjalan lah aku dengan selaju yang mungkin.. xnak belari.. nampak xcool.. apa yang boleh.. berjalan dengan kadar yang laju.. kalau masuk pertandingan lumba jalan kaki.. aku boleh top 10 okey. silap2 hari bulan aku juara. haha. sampai rumah dengan selamat. alhamdulillah.... relax2 atas katil..... menghilang kan penat.. dan mengeringkan peluh. bila peluh dah kering.. bukak laptop.. terus lupa diri..  last2 mandi pukul 12 tengah malam. sangat tidak sayang akan paru2. memang suka menempah penyakit. mintak2 semua nya selamat.. ~amin~

awal bulan 1 balik kampung.. merisik2 khabar. suku diri ini milik encik iwan. lepas merisik.. ade convo pulak. wah.. rindu dengan semua kawan2. sangat2 rindu.. dah lama xjumpe. selalu tiap kali balik kelas jumpe awak.. jumpe awak2 dan awak2... dalam kelas pun sama.. jumpe awak2..awak2.... tapi bila dah habis study.. rindu sangat dekat semua awak2 aku. akhir nya masa convo dapat lah jumpe awak2 aku. cuma hajar jer yang xdatang. yang lain2 datang. salam2 laga2 pipi kanan kiri.. terubat rindu dekat puan shahrina, puan emilia, cik faizah, cik farahain, cik natasha syazwana, cik shuhada, cik siti saliha satu rumah. hehe.. yeah... suka2..

sebab selain dapat jumpe kawan2.. dapat jugak aku naik pentas.. amek scroll.. tapi xsuka sangat gambar masa naik pentas tu. sebab muka terkejut... benci2. nervous lah katakan.. bila dah pegang scroll.. eh2 aku lupa pandang camera... emm.. boleh x nak saya nak naik pentas sekali lagi. boleh lah.. boleh lah.. boleh2.. sila sambung degree. insyaallah.... semoga hati aku ni terbukak nak sambung. tapi nak amek kos lain. itu pun kalau hati terbukak lah kan. lepas dah habis semua convo.. bawak mak abah pergi makan dekat hall. paling sedih.. masa dekat hall. mak bagi bunga.... ni je yang mak mampu bagi.. masa tu mak xde duit. mak cakap yang lain mahal lah. waaa...sedih nya... terharu aku... rasa nak nangis je.. mak.. xpe2 mak.. apa je mak bagi.. orang amek.. yang penting mak sihat.... sayang mak sangat2..sangat2...

mak hulurkan bunga dengan excited sangat2.... ada ada 5 kuntum.. bunga ros warne putih.. tapi bunga mati. bukan bunga hidup. ada teddy bear kecik.. nak nangis2..nak nangis2.. nak nangis2......waaaaaaa......tapi dalam hati je. x cool lah kalau nangis depan orang2 yang ramai tu kan. dah lah dewan makan dekat PICC tu besar.. malu wo.. xpe2 nangis sorang dalam bilik bawah bantal je. kang leha dengar malu.. hehe. sampai sekarang aku still simpan lagi bunga tu..aku gantung dekat dinding.. aku akan gantung dekat yang aku boleh tengok setiap hari. setiap kali tengok bunga tu.. teringat dekat mak.mak.. orang sayang mak.. hasil titik peluh mak n abah...orang mampu habiskan study ni. kalau xkerana semangat mak abah.. dah lama orang putus asa. terima kasih ayang..hantar kan orang time raptai.. time convo.. thanks a lots my big bro.. love u lah..

bunga ni ada 5 kuntum.. melambang kan.. MAK ORANG SAYANG MAK SANGAT2. akan aku simpan bunga ni sampai bila2. nasib baik mak beli yang mati.. kalau yang hidup.. confirm aku xreti nak jaga.. silap2 hari bulan dalam tong sampah. hehe. mak terima kasih ye mak.. sebab didik orang dengan baik sekali. walaupun mak garang.. tapi semua tu bersebab.. sebab mak nak ajar orang jadi perempuan yang tau buat kerja rumah. aku bersyukur dengan semua dugaan yang ALLAH bagi ni membuat kan aku menjadi lebih kuat..kuat..dan kuat... aku bersyukur. dengan dugaan itu juga aku mampu berdikari.. aku mampu berjalan diatas kaki aku sendiri.. bukan menumpang di atas kaki orang lain. dalam hidup ni kita xboleh nak mengharap dekat orang je. kita sendiri kena usaha.. usaha...dan usaha...


bersambung......