Friday, January 13, 2012

PART 1

kesusahan sebenar nya banyak sangat  mengajar erti kehidupan. alhamdulillah.... dengan ujian yang ALLAH berikan suatu tika dahulu untuk keluarga aku. aku menjadi seorang yang kuat. !! amin YA ALLAH... aku redha dengan semua dugaan itu. percaya lah kalau kita nak kan kehidupan yang tenteram dan aman.. bahagia kan lah hati mak ayah kita....doa kan kesejahteraan diaorang.. ringan kan beban diaorang.. jaga hati diaorang..ringan2 kan tulang tolong mak ayah... insyaallah... hati kita akan tenang.. insyaallah...  disamping itu.. sentiasa dekat kan diri kepada ALLAH... & usahakan dalam sehari.. kita dapat membaca al-quran.. tanam kan dalam hati dan berazam...dalam setahun wajib katam al-quran.... sangat tenang hidup...

aku penah rasa hidup senang. nak apa kompem dapat. seronok.. sebab masa kecik2 dulu aku sorang je perempuan. sampaikan satu masa... ALLAH maha berkuasa. Dia lebih mengetahui dari kita hamba2 nya yang sangat lemah. semua hilang. masa tu darjah 4 kena pindah rumah... duduk sungai isap damai,kuantan.. sedih sangat2. tapi apa boleh buat.. redha je lah. mak aku start ajar aku kemas rumah masa umur aku 11 tahun. mak garang sangat2 dulu. aku selalu kena marah. kena paksa kemas itu ini. aku xnak.. sebab dah terbiasa relax kan. balik sekolah main2.. keje rumah mak buat. 

masa aku darjah 5...tahun 2000.. aku dapat adik perenpuan...seronok.. sebab dah lama xde adik pompuan kan. aku sayang sangat dia.. sampai kan kemana2 nak dukung je dia. aku penah jatuh kan dia.. aku takut sangat2. masa tu aku nak amek stroller dia.. aku xtau.. dia punya tulang belakang xkuat lagi.. aku pegang macam dia budak dah besar.. last2 dia terjatuh kebelakang. dia menangis kuat sangat. mak letak kan minyak. kena marah ke apa tah time tu. entah xingat lah. dia penah berak atas baju aku... sebab aku duk dukung je dia..kelakar jugak lah.. abang2 aku gelak kan aku. hempeh punya abang.  aku sayang sangat2 sangat2 adik2 aku. semua.. norhidayana..hazizi..norhazleenda.. 

masa aku darjah 6, 2001 mak ajar aku lipat kain.. aku salah susun.. kena marah.. garang nya lah mak dulu. bila lipat kain.. ada cara... kena lipat macam ni.. bukan main hentam je. bila nak susun... kena susun cantik2. mana boleh susun xcantik.. kang kena marah lagi. kalau xbasuh pinggan2 dekat singki masa darjah 6 dulu.. mak xbagi tidur.. ha buat lah sampai siap. sapa suruh tangguh2 kan masa. aku memang malas sangat masa darjah 6. ingat bila dah malam xpayah basuh pinggan2 tu semua. last2 mak jerit.. selagi xbasuh pinggan2 tu jangan tidur...!! kalau tidur siap!! nak xnak... aku kena buat jugak lah kan. aku hempas2 buat keje.. kena marah lagi.. emm.. berapa banyak lah aku luka kan hati mak time tu.. mak ampun kan orang ye.

masa form 1, 2002.. mak abah cakap kena pindah rumah.. bank nak lelong rumah tu. masa tu aku lembap lagi.. ye lah baru form 1.. ni tau pun bila  dah besar.. owh patut lah mak pindah. masa tu aku malas2 lagi. ye lah naluri kebudak-budak kan.. nak main je keje nya. so pindah lah rumah. dekat kawasan situ2 jugak. mak sewa... tapi xlama jugak. pindah lagi.. dan pindah lagi.pindah lagi...sebab tu aku banyak sangat sekolah.. masa budak2 aku memang suka main je dekat luar. bila dah anak dara.. terperap je dekat dalam rumah.. ye lah aku kan kena kemas rumah..lipat kain. kehidupan aku...sekolah.. rumah.. rumah..sekolah.. 

masa form 2,2003.. kite orang pindah duduk dekat kampung razali.. rumah papan.. tapi besar.. sebuah2.. duduk situ setahun je.. kemas rumah adalah pekerjaan aku yang tetap. balik2 sekolah aku kompem membebel.. adik2 aku suka buat sepah.. aku kemas.. sepah.. sepah je aku kena kemas. tapi bagi aku tidur dulu.. baru aku boleh start kemas rumah. lepas kemas2.. sapu sampah.. basuh pinggan mangkuk.. kemas dapur... angkat kain dekat ampai.. lipat kain pukul 6... sebab nak tengok cite cina dekat tv3. dah lipat kena angkat semua2 baju letak dekat rak masing2. tengok bilik abang2. kemas kan... habis semua keje.. malam aku duduk dalam bilik baru buat keje2 sekolah. kemas beg.. iron baju aku n adik2 semua. bila aku dah pandai buat semua.. mak akan masak je.. kemas2 aku.. 

form 3,2004.. aku dah mula paham... erti kehidupan yang sebenar. rupa2 nya sangat2 hebat dugaan ini. mak seorang perempuan yang sangat2 kuat dan tabah memperbetulkan kembali ekonomi keluarga. lagi sedih.. time pertengahan form 3.. kena pindah rumah.. xboleh nak bayar sewa.. sedih... tapi apa aku boleh buat. sedih sebab tiap2 hari aku kemas rumah ni. tolong mak packing2 barang. hilang terus tempat tinggal. xde.... last2 mak merayu dekat adik dia.. aku duduk rumah pakde.. sedih.. kenapa aku kena berpisah dengan mak..walaupun hati aku memberontak xnak... aku terpaksa... xde pilihan.. sebab nak PMR kan. cantik rumah pakde.. terima kasih pak de n mak de sudi tumpang kan ayu. 

setiap hari.. teringatkan mak.. tapi mampu ke aku nak tinggal dengan mak..abah.. n adik2.. mak tumpang duduk rumah opah.. sedih nya... xde rumah. alhamdulillah...depan rumah opah ade rumah kosong. kiteorang pindah duduk situ.xsilap aku masa aku form 4. form 4,2005..aku pindah sekolah.. sekolah dekat smk paya besar.. dekat sikit nak pergi sekolah. rumah tu kecik dan usang jugak lah. ade 2 bilik je. kalau hujan kena cari baldi.. sebab atap rumah tu bocor.. sedih sangat.. masa tu mak keje dekat kedai mak ngah.. adik dia.. mak anak sulung. jadi pembantu kedai. abah keje xtentu.

masa mak keluar cari rezeki.. mak tinggal kan yana n alin dekat rumah opah. aku balik sekolah aku panggil adik2 aku.. kalau diaorang xnak balik.. aku biar kan je.. aku kemas rumah.. buat semua keje.. dah siap semua kerja.. aku duduk2 tengok tv.. buat kerja sekolah.. petang panggil adik2 balik.. sebab kena mandikan diaorang. soalan pertama mak bila balik.. adik2 dah makan.. dah mandi. kalau aku xbuat semua tu..kena marah. xpe mak.. orang ikhlas. sebelum mak balik.. walaupun rumah tu usang...aku akan pastikan rumah kemas tersusun rapi semua barang. singki xde pinggan. baju dah siap lipat. kain dah siap basuh. aku nak bagi mak happy.. itu je aku mampu buat dulu.. mak dah penat2 keje.. balik mak xpayah buat pape.. mak tidur je ye mak. orang kesian tengok mak.

bulan puasa pulak.. mak jual2 kuih dekat bazar ramadhan.. seronok.. sebab banyak untung. rezeki ALLAH untuk sesiapa yang berusaha kan. mak bangun pagi2 buat kuih muih pelbagai jenis. tugas aku buat popiah. lepas aku balik sekolah.. mak dah siap2 sedia nak pegi berniaga bazar dekat masjid besar kuatan tu. bila bulan puasa tugas bertambah sikit.. aku kena basuh semua periuk2 yang mak gunakan untuk buat kuih. banyak. kadang2 aku termenung sekejap. lepas tu aku sambung balik. lepas buka puasa.. malam tu kena basuh bekas2 yang digunakan untuk isi kuih . banyak... termenung jugak.. lepas tu sambung balik. tu lah rutin harian aku setiap hari selama 30 ramdhan tahun 2005

kalau mak xlarat.. aku yang pegi teman kan angah pegi bazar ramdhan. angah sangat pandai tarik pelanggan. aku kagum sangat. periuk2 mak yang akan basuh. lepas aku balik.. bekas2 yang digunakan untuk isi kuih.. aku yang basuh.. cian mak. dah penat2 buat kuih. xpe lah mak.. orang basuh kan untuk mak ye. kadang2 aku mengeluh jugak...tapi alhamdulillah.. ALLAH cepat2 sedar kan aku. aku kena tolong mak.. abah.. tolong ringan kan tanggungjawab diorang.. dengan cara.. tolong kemas  rumah. basuh baju. lipat kain. sekurang2 nya mak xperlu berpenat2 lagi dekat rumah.


bersambung.............

0 comments: