Sunday, August 5, 2012

Gejala sosial dikalangan remaja.




kalau kita baca surat khabar.. pasti akan ada kes2 yang melibatkan remaja. hampir setiap hari kes2 yang berat dilaporkan. emmm.. takut nya lah dengan zaman sekarang ni. macam2 kes... apa lah nak jadi. kenapa lah buat sesuatu tu xfikir panjang. kalau apa yang diorang buat tu hebat sangat.. xpe... ni kalau melibat kan orang lain.. terutama keluarga.. huh.. memang agak menyusahkan jugak lah.

apa yang penting.. kalau nak memilih kawan.. kena lah pilih dengan betol. kalau nak lepas kan tension or stress tu.. boleh tapi jangan lah pergi tempat2 yang xpatut. apa kata cuba ambil wuduk.. lepas tu buat solat sunat atau baca al-quran.. jiwa yang xtentram pasti akan tenang. kalau nak buat apa2 tu.. fikir lah ibu dan bapa kita yang dah banyak berkorban untuk kita.. untuk adik beradik yang lain.

bukan senang nak membesarkan anak2 ni. macam2 ibu dan bapa korban kan demi anak2 mereka. antara nya masa.. tenaga... dan duit mereka. walaupun aku xde anak lagi. tapi disebab kan dulu hidup susah. kehidupan dulu sekolah.. rumah.. sekolah.. rumah.. aku tau penat nya ibu bapa kita nak besarkan kita. bertapa hebatnya pengorbanan mereka itu. xdapat nak dibalas dengan wang ringgit.

adik2 sekalian.. nak buat apa2 fikir lah panjang2.sememangnya...gejala sosaial dikalangan remaja semakin merungsingkan. dan adik2 belajar rajin2.. gembirakan lah hati ibu bapa kita selagi mereka masih ada.. jangan sesekali susahkan hati mereka dengan perkara2 yang merungsingkan kepala mereka. jaga diri baik2. dunia ni sementara je... akhirat tu yang kekal. selamat berpuasa semua =)


0 comments: