Saturday, August 4, 2018

hidung anak berdarah


Image result for hidung masuk baterai lithium


bila ingat2 balik memang agak kelakar jugak la. dan terfikir macam mana la anak boleh masuk kan bateri tu dalam hidung kan. ceritanya macam ni. 27hb tu janji ngan anak nak belikan dia mainan sebab dia berjaya xpakai diapers da. nak lepaskan dia dari diapers tu alahai susahnya. dia lelaki.. asyik tertarik2 cakap xselesa bila pakai diapers dan sebab dia pun da 4 tahun nak masuk 5 tahun tapi duk pakai diapers lagi. so nak motivated dia suruh xpayah pakai tu macam2 cara la kena fikir. last2 dapat idea cakap dengan dia "kalau abang da xpayah diapers nanti mama belikan abang banyak2"

setiap hari la duk mengadap ayat tu bagi dia semangat. setiap kali dia berjaya buang air dekat tandas aku sebagai mak dia kena sorak2 dan puji2 dia.. cakap... wahhh bangus nya nanti mama boleh la belikan mainan banyak2 untuk abang sebab abang hebat. so berulang2 kali.. akhirnya dalam masa 3 hari dia berjaya kawal kencing dan nak buang air dekat tandas. dan aku sangat la berbangga dengan pencapian yang dia lakukan. sesungguhnya sangat2 la susah nak ajar dia. sebab sebelum2 ni dah pernah cuba.. xpernah berjaya. siap amek cuti 1 minggu pun gagal jugak. bila da berjaya dalam masa 3 hari tu aku ssangat2 la happy. 

tiba la masa... balik2 dari kerja belikan dia mainan yang di janjikan. aku beli ultraman.. harga 4 ketui tu rm30. balik dengan hati yang girang. tengok anak2 melompat2 riang syukur seronok sangat hati aku. kegembiraan hati yang xdapat nak digambarkan. sangat2 la happy. dalam pukul 8 malam tu aku da xlarat sangat.. cakap dekat husband nak tidur. kebetulan dia cuti. so suruh dia jagakan anak2. tiba2 dalam pukul 12 malam husband kejut aku.. cakap.. mama bangun hidung anak berdarah ni. aku dalam mamai2 cakap.. laaaa.... nanti2 esok la.. penat sangat la. sambung tidur.

pukul 4 pagi husband kejut kan lagi.. awak bangun anak nafas da xbetul ni.. hidung dia berdarah ni.. aku cepat2 la bangun. amek lampu handset suluh tengok dalam hidung. aku cakap eh ada benda la dalam hidung dia. husband cakap jom siap2 g hospital. dalam malas2 tu aku cakap.. esok je la. husband dengan pantas.. xkira malam ni jugak pergi. so siap2 la.. aku cakap nak mandi nak siap2.. pakai elok2. masa tu da stand by da baju semua.. sebab aku memang fikir kena admit je. da benda asing masuk kan.. kompem la kena admit. 


Saturday, May 26, 2018

berdikari





zaman sekarang ni kita sebagai perempuan memang kena berdikari sedikit.. xboleh nak harapkan suami 100%. contoh nya kita kena pandai memandu kereta. bukan apa bila melibatkan hal2 emergency xkan nak tunggu orang lain untuk bawak kereta. disamping tu kehidupan seharian pasti akan mudah dan berjalan secara baik.

aku masa mula2 kawin memang xpandai pun nak bawak kereta. memang takut.. memang harapkan suami je nak g mana2. reti pun bawak motor. lepas 3 bulan kawin disahkan pregnant. kerja pulak shift masa tu. suami kerja naik tren.. so memang stress sebab susah nak arrange kehidupan. last2 bagitau husband nak amek lesen memandu.

sebelum pregnant pergi balik kerja baik motor sendiri2 je. lepas da kandungan masuk 4 bulan macam risau je nak naik motor so buat la lesen kereta. nasib baik kereta suami kereta auto so senang la nak bawak kan. masa tu bayar sikit2 sebab lesen kereta da rm1000 lebih okey.. pengsan nak bayar. huhu. dan masa amek lesen dipermudahkan.

alhamdulillah senang bila da ada lesen kereta ni. nak pergi mana bagitau husband je.. bila dia kata okey terus start kerja dan jalan. berbaloi2 rasanya bila reti bawak kereta. pernah jugak terjadi kes emergency.. husband semput.. malam2 kul 2 pagi angkut semua anak2 pergi ke hospital. so bukan apa.. kita gunakan dia kearah kebaikan sahaja.

bila kita sedikit berdikari maka kita lebih berani untuk menghadapi saat2 terjadinya kesusahan tu. kita boleh berpijak di atas kaki sendiri. sebab langit xsemestinya akan cerah selamanya. jadi kena la sediakan payung sebelum hujan membasahi bumi. sebab hidup di atas bumi ni.. akan ada ujian.. mesti ada.. walau xbanyak pasti akan ada...


Friday, May 25, 2018

Anak ke tiga part 4




terima kasih sangat2 dekat husband sebab support aku masa aku down. lagi pun tu anak dia jugak.. so kena la sama2 susah dan senang. bersyukur sebab dikurniakan suami yang sama2 jaga anak. dari anak 1st lagi sampai anak ke 3 dia ok je kalau kena jaga anak. dan selepas 1 minggu iffat pun boleh discharge balik umah. Alhamdulillah semua nya ok sahaja. tu la bila kita xnak dan xredha dengan rezeki yang Allah berikan dia datangkan kita dengan ujian berbentuk kasih sayang.

bersyukur dengan semua yang ada dan alhamdulillah kehidupan semakin okey. dan sekarang sayang nya dekat muhammad hasif iffat tu sangat2 mendalam. dia anak yang sangat2 mendengar kata. suruh je buat apa semua dia akan tolong. paling cair bila tengah marah2 dia lemparkan senyuman.. oh cair nya... lepas tu sibuk nak cium2 pujuk kita. lepas kena kiss pipi ingat mama boleh la nak marah lama2. xde maknya nya.. hati terus cair. anak2 semua da besar2 sikit.. bersyukur =)

lagi 1 perangai iffat ni.. bila datang dia nak bercakap dengan kita.. dia akan tolak kepala kita suh tengok dia. sungguh2 dia kan tolak kepala.. kuat betul tenaga dia. haha. dia pandai masuk kan baju kotor dalam bakul.. buang pampers dalam tong sampah. lepas tu aku jenis kalau lepas sampai umah amek anak2 dari umah pengasuh aku terus siap2 kan beg anak2 nak ke rumah pengasuh esoknya.. baju2 kotor yang aku kuakan letak kat lantai.. jap2 lagi iffat la yang tolong kutip

emmm tu la... rezeki Allah dia tau.. kita xberapa nak suka itu.. dia beri kita ujian supaya kita akan lebih sayang anak tu. dan dia mudahkan semasa proses mengandung dan bersalin kan anak tu jugak. adil kan Allah.. cantik percaturan Nya.. Dia tahu bila masa yang sesuai untuk bagi sesuatu. jadi apa pun percaturan yang telah disediakan oleh Allah berlapang dada la dalam menerima nya. berusaha dan berdoa semoga semuanya baik2 sahaja.. mama sayang anak2 mama. hana.. iman dan iffat. dan sekarang mama nak berehat sekejap.. hihi.. bagi iffat jadi adik lama2 sikit =) 

Tuesday, May 8, 2018

Anak ke tiga part 3




lepas dah dapat katil semua.. datang la staff nurse setting kan semua wayar2 dan oksigen dekat badan anak aku. huhu.. sedih masa tu lemah je. lepas semua2 siap.. datang pulak doctor houseman (HO) tanya semua sejarah apa benda. dan aku pun terangkan. dia banyak terangkan kat aku.. kalau disebabkan virus ok lagi.. kalau bakteria kena alert sikit.. sebab bacteria jahat.. dia boleh main cak2. lepas doctor HO buat pemeriksaan.. datang pulak doctor medical officer (MO).. lepas semua nya selesai.. tiba part malam.. doctor pakar kanak2 pulak round ward ditemani doctor2 HO n MO. dan aku dengar dia kata anak aku suspect pertussis iaitu batuk kokol,

dan ini lagi membuatkan aku lemah selemah lemah nya... aku cemas.. aku sedih... nasib ada suami yang tenangkan aku masa tu. xsampai sehari duduk dalam ward HDU.. terus kena transfer ke ward kuarantin sebab penyakit tu berjangkit. so bermalam la aku malam tu dekat bilik jauh kebelakang. bilik2 kuarantin semua nya ada penghuni. suami tak dibenarkan untuk teman.. alahai da la kebelakang bilik nya.. lepas tu berdua pulak dengan anak. nasib anak aku xmeragam menangis. dia tenang je dalam tu. alhamdulillah sangat2. so hati aku pun xde la fikir yang bukan2. dan aku pun dapat la bertenang.. dan boleh tidur dengan baik.

disebabkan dah disyaki pertussis jadi kes kena dilaporkan kepada kementerian kesihatan. waktu petang tu datang la staff dari kementerian kesihatan untuk menjalankan siasatan kenapa semua. dia kata penyakit ni penyakit berjangkit yang bahaya. dan masih terkawal oleh kementerian. so sebab tu kena laporkan. dia kata ada sorang pesakit tu.. dia duduk ICU dekat atas. langsung xboleh menyusu semua.. terus aku bersyukur.. sekurang2 nya anak aku masih lagi doctor benarkan untuk menyusu jugak. mereka bekal kan ubat antibiotik supaya siapa yang tinggal di rumah tersebut xterkena jangkitan. kena prevent dari merebak

tapi aku macam lega sikit.. sebab diaorang kata macam bukan pertussis tapi kena jugak amek langkah berjaga2. xpela sekurang2 nya ada sedikit kelegaan. dan anak aku kena amek sampel dari hidung dan kahak untuk dihantar ke makmal..keputusan nya selama 1 bulan selepas dari tarikh sample dihantar. disebab kan anak aku biru 2 kali dekat hospital sabak bernam.. aku nak pergi toilet pun semua cepat2. sebab fobia jugak dengan situasi tu. dekat hospital teluk intan pun sama.. pernah jugak 1 kali dia biru lepas dia menyusu.. dia batuk2.. tapi nasib baik xjadi apa2.. lepas bagi oksigen perlahan2 dia okey.

tidur malam aku selama 1 minggu dekat sana xtenang pun sebab setiap 3 atau 4 jam dia akan terjaga untuk menyusu. suami aku amek cuti..pendek kata dia EL..sbb cuti xde da.. sebab aku masa tu memang tengah down sangat2.. perlukan sokongan dia untuk terus pandang ke hadapan. dan kehadiran dia hari2 datang melawat sedikit sebanyak lega jugak la. aku masa dalam hospital tu memang xlalu la nak makan. yang aku leh telan.. sarapan pagi je.. air milo n biskut. nasi memang xlalu nak makan.. susah sangat2 nak telan.


Anak ke tiga part 2





Lega bila kali ke2 anak aku kena admit cuma untuk 3 hari je. kuning dia turun ke paras untuk keluar ward.... tapi last2 sekali doctor kata anak aku prolong jaundices. so kena datang pada hari ke sekian2 untuk hantar sampel air kencing dan amek darah.  alhamdulillah tiada apa2 yang serius selepas 1 bulan dari tu. tapi bukan setakat tu ujian yang aku kena hadapi. masa dia umur 43 hari dia kena batuk dan selsema yang sampai bila menyusu dia muntah.

malam tu pukul 1 pagi aku bawak dia ke emergency dekat hospital sabak bernam ditemani ayah aku. selepas buat penyaringan doctor menasihatkan untuk aku admit.. sebab paru2 dia macam ada dot sikit. emm pada mula nya aku tolak sebab dah nak balik shah alam 2 hari lagi.. ingat nak follow up dengan doctor dekat kpj selangor je. doctor pakar kanak2. dan xsangka anak aku teruk jugak selsema dan batuk dia sampai berkahak.

Allah masa tu rasa xpijak tahan kaki ni.. rasa macam ni kenapa anak aku kena tanggung semua ni. kenapa aku yang xredha akan kehadiran dia.. Allah datang diakan ujian yang macam ni. masa tu rasa sayang dekat dia semakin kuat dan ukuh. semakin rasa ye.. ni anak aku.. aku kena jaga dia dengan penuh kasih sayang. kena bagi dia perhatian yang baik. sebab dia anak aku.. yang aku kandungkan selama 9 bulan. bawak sana sini.. 

keesokan hari..dia menangis. aku bagi dia susu.. aku penat sangat2.. lepas aku menyusukan dia..aku terus letak dia dan aku rasa nak tidur sekejap tapi tiba2 dia macam xselesa.. dan tiba2 dia biru. bergegas doctor dan misi datang untuk lihat. doctor bawak anak aku ke bilik pemeriksaan. aduhai apa yang terjadi ni.. kenapa anak aku. hospital sabak bernam ni hospital daerah. mereka2 semua doctor medical officer. pakar datang sekali sekala dan bila ada appointment sahaja. 

aku dengar doctor call  doctor dekat hospiatl teluk intan. dengar dia menerima arahan. dan dia dengan tenang cakap.. kalau sekali lagi anak puan biru.. kita kena transfer puan ke hospital teluk intan. sana ada doctor pakar. sini xde. aku tahu.. sebab aku kerja hospital.. masa tu aku da runsing da.. alahai.. jauh nya dari sabak nak ke sana tu. sedihnya. macam xnak hadapi da semua ni.. macam nak lari. lepas satu2 dugaan kena hadapi

doctor terus pasang oksigen dekat anak aku.. doctor kata dia kena pakai oksigen sebab oksigen dia xsampai 100%. dah la baru lepas kena kuning.. tup2 kena pakai lagi semua2 tu. emmm. sedihnya. selepas 1 jam anak aku macam batuk2 dan dan aku nampak biru jugak.. terus aku panggil doc... doctor kata.. kita memang kena ke teluk intan. xboleh tunggu2 dah ni.. dia uruskan urusan transfer semua.. kena naik ambulance  

masa proses transfer tu.. aku xhenti2 menangis.. xhenti2 tanya doctor mintak kepastian akan tahap kesihatan anak aku. anak aku kenapa. dan apa diagnosis dia. tapi doctor xbagi jawapan yang tepat lagi.. dia kata sabar tunggu sampai teluk intan. yang ikut aku dalam ambulance tu 1 orang doctor.. 1 orang nurse.. da 2 minit berjalan.. tangki oksigen pulak x berfungi pulak. terpaksa berpatah balik. dari anak aku da tenang tidur.. terus mengamuk2.

doctor masa tu agak marah.. kerana ada sedikit kerosakan dan patient dia terus menangis, aku apa lagi... memang menangis xhenti2 la.. dan tiba2 nurse tu cakap " kalau ibu nangis macam mana anak ank tenang.. ibu kena kuat "terus aku kesat air mata dan baca ayat kursi berulang kali. sungguh xterdaya aku tengok anak aku macam tu.

doctor bacaan oksigen pesakit 78%.. 89%.. 90%... turun 80%.. aku nampak kepala doctor tu geleng2. Ya Allah.. sungguh berat aku rasakan. perasaan bersalah semakin menebal dalam hati aku. maaf kan mama adik. sebab mama adik kena macam ni. selepas hampir 20 minit tiba la di hospital teluk intan. sampai2 disana.. aku ingat kena pergi emergency dulu.. tapi silap.. diaorang da sediakan semuanya. anak aku ditempatkan di ward kanak2.. bahagian HDU.

selesai aku mendaftar semuanya.. oh masa tu suami ada bergegas balik dari shah alam untuk sama2 memberi semangat. sebab aku masa tu tengah down sangat2. lepas siap urusan pendaftaran. terus gerak ke ward kanak2. sampai2 dekat sana.. doctor pass report. sekian dan sekian.. yang aku dapat tangkap.. anak aku di diagnosis acute pneumococcal. masa aku dengar tu.. terus dada berdebar2... alahai kesian nya anak aku.....




Anak ke tiga part 1




Jujur aku katakan masa dapat tahu pregnant anak ke 3, aku memang xnak sangat2 anak tu. aku sedih murung.. sebab xbersedia lagi. tapi lama2 aku mula terima kehadiran dia. belajar erti redha dengan ketententuan Allah. dan bila anak ke 3 lahir.. Allah hadirkan ujian sebagai ingatan supaya terus bersabar dan dekat kan diri lagi kepadaNya. aku selalu ingatkan dalam diri.. ramai lagi insan2 yang dah kawin masih ternanti2kan kehadiran cahaya mata.. sedangkan Allah izinkan untuk aku mengandung 3 kali.. kenapa masih nak mengeluh.

Alhamdulillah anak ke 3 lahir dengan raut wajah yang sangat manis dan sentiasa senyum. cukup sifat semua nya. sejurus sahaja dia dilahirkan. mereka menyuruh aku untuk menyatakan jantina anak. lelaki anak aku. selepas beberapa minit mereka membuat prosedur selepas kelahiran bayi.. mereka memberikan dan menyuruh aku untuk memulakan penyusuan yang pertama supaya ikatan aku dan anak lebih selesa. masa tu... Allah perasaan sebagai seorang ibu terus zappp... indah... sangat2 sayang anak ni. magik nya kuasa Allah.

jururawat menyatakan anak aku mengalami tekanan gula yang rendah...mereka ingat aku ada diabetis semasa pregnant. tapi bila monitor darah aku semua nya ok. dan doctor putuskan setelah 2 kali aku memberi susu direct dan selama 1 jam dan 1 jam.. anak aku tetap jugak mengalami tekanan gula rendah. terus doc putuskan untuk bagi susu selain susu ibu. aku redha je masa tu. asal anak aku sihat dan selamat. walau doc xnyatakan.. tapi aku faham akan signal tu. sebab mereka bawak anak aku pergi dari aku lama juga.



lama jugak aku dalam labor room. selapas 3 jam.. baru la dipindahkan masuk ward. 12 jam selepas dibawah perhatian dan anak sudah membuang air besar dan kecik.. selesai semua nya aku dibenarkan untuk pulang. balik ke rumah ingat sudah lepas dah semua detik saat bersalin. tapi lepas jururawat datang untuk lawatan selama 10 hari.. hari ke 3 dia kata anak aku perlu rujukan ke hospital sebab menujukkan tanda2 kuning. mmm.... sedihnya.. sebab rutin kembali lagi.. bangun pagi2.. terpacak dekat hospital amek darah dan tunggu keputusan.

setelah hampir 1 minggu berulang alik untuk cek kuning.. anak aku tetap jua xbaik2. sebab aku berdarah O.. dan anak aku berdarah A.. memang doctor kata jika ibu berdarah O anak2 senang kena kuning. aku penat dan hampir2 give up.. sebab ketiga2 anak aku semua kuning. penat mental dan fizikal nak kena tunggu lama2 dekat klinik untuk amek darah. sangat2 mencabar emosi selepas bersalin. ditambah pula.. pada hari ke 10.. kuning anak aku sudah sampai tahap untuk kena admit. aduhaiii.. aku xnak masuk ward balik..

terpaksa akur.. dan masuk la dalam ward selama 3 hari. discharge... tapi xsampai 1 minggu.. bila cek kembali.. keputusan darah anak aku tinggi jugak bacaan kuning dia. maka kena akur jugak untuk masuk kedalam ward kembali. emmm terganggu sungguh jiwa dan raga ku. sebab anak2 yang lagi 2 kena tinggal dengan mak dan ayah serta adik2 aku. rindu mereka xterkata. masa tu anak ke2 baru umur 1 tahun 4 bulan. sedih nya perasaan masa tu.






campak belakang




Hampir genap 4 tahun dah menjalani kehidupan kerja shift sama2 dengan suami. Pada mula nya risau bila lahir anak ke2 tahun 2014 . sebab masa tu memang kiteorang xmampu nak hantar pengasuh. ramai yang tanya kenapa x hantar anak2 dekat pengasuh maka aku dengan senyum2 jawab xpe la. boleh je arrange shift dengan suami ni. memang masa 2 tahun tu struggle jugak la pas2 kereta. bila aku kerja pagi dia masuk petang. bila aku petang dia masuk pagi. bila aku malam dia masuk pagi. bila dia malam aku amek la shift petang sebab shift malam dia start pukul 12 am - 9 am. so memang kena amek shift petang. memang dari tahun 2014 sejak husband kerja shift jugak aku yang akan tengok jadul kerja dia dengan aku. tugas dia masa tu bila aku kata tukar tarikh2 sekian kena masuk shift2 ni sebab aku xdapat nak cari kawan2 untuk tukar shift.. tu je kerja dia. selebih nya aku yang akan kaji jadual. terasa hebat pulak.. hahaha. sebab semua benda kena fikir. rumah.. anak2.. semua benda la.. kerja2 rumah lagi.. dengan kerja ku yang banyak pakai tenaga fizikal lagi.. sungguh aku dah xberapa nak larat da... hampir tepat.. aku da PUTUS ASA.....

penat?? memang penat okey. sebab setiap kali jadual keluar memang tu tugas abadi aku. kena arrange kan. masa tu aku hampir give up. cuma 1 je aku pinta setiap kali lepas solat "Ya Allah berikan kemudahan aku dan suami dalam arrange jadual untuk jaga anak2 sendiri" dan alhamdulillah.. Allah permudahkan segalanya. kena kutuk2 belakang kawan2 aku dah biasa da.. dah kental tahap xpe la. tapi alhamdulillah kawan2 tolong jugak =) nak buat macam mana memang xmampu nak hantar pengasuh sebab rm700 tu sangat2 berat untuk aku dan suami. tapi tu la.. aku xpernah jemu berdoa hampir setiap hari.. tu je doa aku.. permudahkan urusan ku Ya Allah. dan sesungguh nya Allah permudahkan setiap hari untuk aku menjaga anak2 sendiri dengan suami tanpa menghantar ke pengasuh. pernah sampai tahap kena EL pun ada.. huhu.. pengalaman semua mengajar kita untuk lebih berjaya dan berdikari kan. sebab tu masa tu berat aku turun ke 56kg. sebab aku xlalu makan.. tambah2 menyusukan anak pulak tu.


tahun 2015 aku pregnant lagi anak ke3. sampai kan ada aku dengar eh kata xmampu tapi kenapa ada anak lagi. oh my.. ko tahu apa perasaan aku. sampai aku rasa aku xnak anak tu. aku rasa kenapa la cepat sangat dapat no3. bodoh betul masa tu. kadang2 bergaduh dengan suami kenapa la kena pregnant lagi. xbaik kan menidakkan rezeki Allah. aku rungsing sebab tahap ekonomi aku masa tu memang susah jugak la. rupa2nya dalam diam.. suami aku hampir setiap hari cuba cari kerja lain untuk cari kerja yang gaji lebih tinggi. sebab aku kata dah xlarat nak arrange shift da.. kepala da penat sangat da. dia macam biasa diam je la. aku betul2 tertekan masa tu. cara aku atasi tekanan masa tu. aku berazam.. masa aku pregnant kali ke 3 ni aku nak khatam 1 al-quran. dan alhamdulillah lepas habis katam 1 al-quran aku terus beranak dan senang je jalan Allah bagi. dan masa tu aku buat solat sunat banyak2. untuk tenangkan hati dan perasaan.. untuk belajar terima takdir. Allah yang menjadikan nya pasti ada hikmah.. pasti aku dan suami mampu.

selepas anak ke 3 lahir masa tu umur dia dalam 3 bulan.. suami bagi tahu nak pergi interview.. bagitahu gaji dia offer macam2 ni. aku pun okey cuba la.. start dari dia interview sampai la dapat result tu aku selalu berdoa.. sendainya ni takdir Allah nak bagi dan senang nak uruskan anak2 maka akan dipermudahkan. alhamdulillah suami dapat kerja dekat sana. dan gaji yang ditawarkan alhamdulillah.. dapat la untuk bayar dekat pengasuh. tapi bajet cuma dalam rm600 sahaja. aku fikir punya fikir.. kena bajet dalam 15 hari je untuk anak2 dihantar ke pangasuh. aku cuba kita off day dia dengan off day aku. memang anggaran dalam 15 hari je hantar dekat pengasuh. dan alhamdulillah dapat deal dengan pengasuh. aku memang jujur je.. aku cakap.. memang antar 15 hari je. tapi setakat idea ni aku cetuskan.. alhamdulillah.. memang xpernah lebih anak2 hantar dekat pengasuh. kalau lebih aku akan bayar 1 hari punya bayaran ke pengasuh.



oh suami aku kerja shift petang je. memang habis shift pukul pagi2 punya.. pukul 1 pagi.. 2 pagi dan 3 pagi. dan paling aku bersyukur sebab bila balik memang company dia sediakan transport. cuma masa nak pergi je kena g sendiri. mudahnya jalan yang Allah aturkan. cantik sekali dengan putaran kehidupan. selepas aku redha.. selepas aku percaya akan kehadiran anak ke3 ada rezeki.. mungkin bukan pada duit.. tapi rezeki dipermudahkan urusan dalam kehidupan seharian pun dah bersykur sangat2. dalam kita berdoa.. sudah pasti kita jugak kena ada usaha untuk memajukan kehidupan, seiring usaha dan tawakkal serta doa. Allah maha mendengar dan mengetahui.. maka jangan pernah jemu untuk terus meminta dan berharap.. Allah jua maha kaya. doa supaya sentiasa dipermudahkan urusan. berdoa supaya dipermudahkan kesulitan juga.


Monday, May 7, 2018

Cuti panjang-sabak bernam





Tak lama lagi dah nak dekat mengundi. Sebenarnya ni rezeki dari Allah. Sebab selalu fikir nak cuti lama2 jaga mak ,  dan alhamdulillah Allah permudahkan jua. Kebetulan 11-13hb may pengasuh mintak cuti sebab ada kenduri kahwin. so dari bulan 1 dah apply dah cuti siap2 dah. dan xlama tu dalam bulan 4 tiba2 kata PRU14 jatuh pada 9 may dan hari tu sebagai cuti umum. alhamudlillah gembira x terkata.. syukur2.. sangat2 bersyukur..

Jadinya.. dan diberikan lagi kemudahan dalam nak berbakti untuk mak tersayang.. dapat pulak malam 6hb dan 7hb.. so sleep day jatuh 8hb dan off day jatuh 9hb. dan bilamana off day jatuh pada cuti umum automatic la dapat cuti tambahan 1 hari.. so 10hb hari terus dapat cuti tambahan 1 hari. so alhamdulillah.. 8hb-13hb dapat lah bercuti lama2.

suami pulak.. dah apply jugak 11-13hb tu.dia pun sama apply bulan 1 jugak. dan rezeki sangat2.. 8hb n 9hb jatuh hari off dia. cuma 10 hb je dia x dapat cuti.. sebab dah ramai sangat. huhu. xpe la.. sabak bernam dengan shah alam tu dekat je pun.. 2 jam je sampai.. dia pun shift petang.. so xde masaalah lah dia nak ulang alik sabak shah alam. lagi pun sabak bernam tu pun kampung tempat dia membesar. tak de masaalah la dia nak ulang alik.

bila aku kata apa kata cuti lama2 ni kita balik kampung.. nak sangat2 jaga mak dengan keadaan mak sekarang ni. alhamdulillah suami izinkan. yang mana pada asal nya ingatkan nak bawak anak2 pergi jalan2 je.. nak spend time sama2 dengan anak2. nak bawak anak2 mandi kolam. bawak anak2 pergi taman.. bawak anak2 pergi pusing2. huhu.

aku memang sentiasa prepare awal2 kain baju mana nak kena bawak. semalam aku off day.. habis siap2 dah aku kemas2 baju semua. ye la aku nak kena fikir 5 orang punya pakaian.. suami.. aku dan anak3 aku. anak2 pulak.. mana baju siang nak main.. baju malam nak tidur.. baju jalan kena spare jugak sebab kat kampung ada pantai. dekat kampung ada pantai. aku pencinta pantai.

p/s : mak aku sakit xboleh bangun.. dia mengalami kecederaan tulang belakang dekat part C.. dekat bahagian bahu tu. so dia baring je atas katil sekarang ni. 

Thursday, May 3, 2018

hari cuti umum


Image result for hari buruh



semalam hari cuti umum. hari buruh.. alhamdulillah dapat cuti. tapi bila kita bergelar isteri dan ibu mana kan hari buruh itu mampu untuk dimanfaatkan untuk merehatkan diri. tidak apa la.. kerana kasih dan sayang haruslah berkorban untuk terus berkhidmat untuk keluarga yang tersayang. selagi nyawa dikandung akan setia terus berkhidmat untuk mereka.. amanah dari Allah... 

pukul 7am dah start buat kerja rumah. basuh kain.. kemas rumah dan dapur. sapu halaman rumah dari daun2 kering dan pasir2 halus. selesai itu mop lantai.. buang segala habuk. fuhhh.. lega semua nya sudah siap. lepas tu sambung pulak lipat kain di ruang tamu sambil melayan tv. sambil melayan telefone.. maka dengan itu hampir 2jam la mengadap ke kain baju. 

jam sudah menunjukan pukul 2pm.. jom la kita melangkah kedapur untuk memasak. aduhh malasnya nak masak. dari malas2.. siap potong2 semua.. capai santan dalam peti ais maka terjadilah ayam masak lemak.. geledah lagi jumpe kacang botol. dengan pantas terus aku buat kacang botol goreng dan sambil2 tu buat ikan bilis sambil kering. 

lepas siap masak terus makan . aduhai sedap pulak gabungan ayam masak lemak + kacang botol goreng + ikan bilis sambal goreng kering2. makan dengan nasi panas2. last2 terus tambah 2 kali nasi nya.. aduhai kenapa la bila cuti je begini tahap kelaparan nya?? lapar atau masak sedap?? hihi. xpe la.. janji rasa ada semua cukup.... memang tambah 2 kali la =) =)


Sunday, April 22, 2018

Cara ajar anak gosok gigi




Image result for berus gigi comel

nak didik anak2 untuk gosok gigi memang agak mencabar sikit. ingat lagi anak sulung hana.. memang susah sangat nak gosok gigi dia... dari kecik lagi.. sampai peluk2 nak gosok kan gigi dia.. meraung melalak tu perkara biasa dah. sampai mak dia nangis2 sebab anak tak nak gosok gigi. sedih takut gigi anak rosak nanti kesian dia.. sebab bila gigi sakit nanti kesian anak sakit. sakit gigi ni sakit tau tak.. huhu

dan alhamdulillah bila selalu kena ceramah dengan mak dia terus okey je dia nak gosok gigi. siap bagi dia tengok cartoon gosok gigi je.. sekarang dengan lidah2 pun dia pandai gosok. yeahh mak happy. bila kakak dan abang dah suka gosok gigi.. maka adik2 yang lain akan ikut jugak. jadi sebab tu nak ajar anak sulung ni perlu lebih sikit.. sebab adik2 yang lain akan contoh dia nanti

selain dari bagi pendedahan akibat dari xsuka gosok gigi dengan cara tunjuk gigi2 yang rosak. aku jugak suka tanya anak2 nak berus gigi macam mana.. biar anak2 pilih warna apa yang dia orang suka. gambar apa.. sebab nanti anak2 pasti akan gembira je. anak2 semua ada cita rasa lain2.. so bagi anak2 buat pilihan mengikut apa yang anak2 suka. 

semoga berjaya.. =) 

Wednesday, January 31, 2018

kesan pengambilan suntikan depo-provera


Image result for depo provera

rancang keluarga itu memang penting jugak pada zaman sekarang ni. bukan nak tolak tadir tapi dengan ekonomi yang semakin membimbangkan ianya bagi aku perlu. aku masa anak pertama dan kedua aku amek perancang jenis pill. kena makan setiap hari. dengan kerja yang xtentu hala masanya memang selalu lupa la. disebabkan selalu ter skip so mana nak berjayanya.. dan termengandung la aku.. lepas tu berhuhuhu la bila buat test pregnancy double line..

lepas je bersalin anak ke tiga aku jumpe doctor pakar perbidanan ( obstetrik & ginekologi O&G ) .. cakap dengan yakin.. doctor saya rasa.. saya nak merancang anak la.. aku pun masa anak kedua xboleh berjalan sebab sakit pinggang. so aku bagitau la.. aku kena rancang la. dan doctor pun suggest la guna cara cucuk. aku ingat nak masuk implanon yang dekat bawah lengan tu.. tapi doctor kata kita cuba depo provera dulu.. aku pun okey je la..

sebelum cucuk berat aku 58kg. dan depo provera ni kena amek setiap 3 bulan sekali dan jangan lambat. aku pun okey je sebab setiap 3 bulan dan kos dia pun murah je. aku memang kena amek dekat KPJ sebab kerja dekat sini.. nak lari g government macam xsempat je. setahun pertama aku okey je amek. tapi lepas da amek 3 kali cucuk aku macam dan xboleh nak teruskan sebab side effect dia macam dah xboleh nak hadap. 

antara side effect dia yang aku kena adalah moody je.. huhu.. cian anak2 dan suami.. lepas tu lutut sebelah kanan sakit je. lepas tu cepat penat. dan paling xsuka berat aku dengan jaya nya naik kepada 72kg.. nafsu makan masyaAllah tersangat la xboleh nak dikawal sekali. so dengan berat yang semakin bertambah lagi la membuatkan aku stress dan stress.. huhu. mana xnak semua benda xmuat da aku pakai. berat 72kg ni berat aku dalam pantang la. 

side effect yang yang dekat bawah ni memang ada la aku kena. so bagitau husband aku xboleh g da dengan depo provera ni. aku nak stop. 10 side effect ni aku kena... dan ianya sangat la tidak memuaskan hati aku. rungsing la umur baru 27 tahun dah rasa macam tua sangat da. huhu. lepas stop ni terus xamek apa2 perancang da.. da nak dekat 1 tahun lebih jugak stop. anak yang bongsu da 1 tahun 9 bulan.. semoga adik jadi adik lama2 sikit.. hihi =) 

1. Kitaran haid tidak menentu
2. Mengalami sakit kepala
3.  Rasa berdebar-debar
4. Pening(berpusing)
5. Jerawat
6. Perubahan selera makan , samada rasa cepat lapar dan ada yang lambat lapar
7. Penambahan berat badan
9. Keguguran rambut
10. Kereputan pada tulang



Sunday, January 28, 2018

Beranak rapat2 ??


Image result for anak ramai dalam islam


alhamdulillah tahun 2018 anak2 dah semakin membesar. Hana nak masuk 5 tahun. Iman nak masuk 4 tahun. Iffat pulak nak masuk 2 tahun dah. dulu masa semua kecik2 baby tu macam stress jugak la nak handle masing2 punya perangai. yang iffat pulak masa dia kecik susah nak berenggang dengan aku. asyik la nak menepek je. dia anak yang paling awal cerai susu badan. tapi manjanya lagi teruk dari abang dan kakak dia. sabar je la.. kalau dah nak berdukung tu dukung je la. tapi lama2 dia dah pandai bawak diri sendiri.. dah pandai main dengan abang ngan kakak dia. 

bergaduh tu biasalah dorang.. setiap hari bergaduh.. memangis.. rebut2 mainan. tapi walaupun bergaduh hari2.. kalau pergi mana2.. mesti dorang akan ingat yang lain. contoh kalau aku bawak hana pergi kedai.. nanti dia akan tanya.. mama iman punya.. mama iffat punya. kalau bawak iman pergi kedai.. dia akan cakap.. mama kakak punya. iman selalu ingat iffat kalau tang susu je. contoh kalau kita buat susu iffat nanti dia akan cakap iffat punya mana. sama dengan iffat.. abam punya. syukur semoga dorang macam tu la sampai bila2. 

sekarang ni baru la boleh bernafas sikit. sekarang dorang da pandai main sama2. buat sepah sama2. tapi alhamdulillah bila pegang rotan je semua kemas rumah laju2. kadang2 rasa kejam.. tapi nak buat macam mana.. nak didik supaya dorang reti kemas lepas main. penat la kalau mama je yang nak kena kemas.. anak2 kena diajar jugak supaya dorang tau dekat mana nak letak semua benda di tempat asal. ala rotan tu buat lakonan je. ketuk2 meja.. ketuk2 pintu. bila dorang nak main tu aku bagi je.. tapi bila da habis time sila kemas balik.

bila da besar sikit ni tahap dorang nak bermain tu tinggi.. so aku lantak kan je. bila nak mandi xde dah cepat2.. boleh la nak mandi dengan aman sekali. nak belek2 muka dekat cermin pun xde masaalah sangat.. lepak2 je. cuma bila nak me time dalam rumah tu kena la jerit2 sikit.. anak2 mama buat apa.. hana.. iman.. iffat.. kejap lagi si hana la tukang bagitau. bila tengah mandi dorang bergaduh tu yang stress... gelabah jugak la.. huhu. nak xnak kena la mandi laju2. bila bergaduh ke terkena apa2 tu.. datang tunjuk tempat sakit.. tiup2 sikit.. helok la masing2 tu. sabar je la kan. huhuhu.

zaman anak2 nak membesar ni kena la hargai dan lalui dengan enjoy.. nak stress pun buat apa.. da anak kitakan.. apa kita buat untuk diaorang.. diaorang akan ingat.. nanti da besar harapnya sayang la mama dan ayah sampai bila2. hari2 kena lalui dengan rasa yang happy.. nescahaya akan berseri la nak mengadap hari2. anak2 anugerah dari Allah.. pinjaman dari Allah. semoga kita sama2 membesarkan anak2 dengan didikan yang baik2. semoga Allah melindungi semua anak2 ku. 

kalau nak kata beranak rapat2 ni penat.. yes betul memang penat. tapi sekejap je. bila dorang da umur2 macam ni. dorang da boleh main2 sama2.. kadang2 seronok tengok dorang main sama2. tengok dorang ada kawan dekat dalam rumah. tengok dorang berborak. so bila dorang da ada kawan main dalam rumah.. senang la kita nak buat kerja kita. xde la merengek nak kita mengadap dia. cuma kena bagi perut dia kenyang je la. baru la dia xkan kaau kita. so kita pun xde la stress menanjang. anak2 pun happy je. 

so kalau da takdir dapat anak2 rapat2.. xyah stress.. xyah nak fikir sangat. hadap je. penat sekejap je.. lepas tu okey da. bergaduh tu perkara biasa la.. menangis tu pun sama. menjerit xpuas hati pun perkara biasa. bila da rapat2 macam ni penat sekali jalan je.. macam dekat taska pun ada.. bila mandi semua mandi.. bila makan semua makan. bila tidur.... semua tidur.. huhu.. tu la yang kita akan kenang bila dorang da besar nanti. masa memang berjalan dengan sangat pantas. harap semua baik2 sahaja. hanya kepada Allah je tempat aku berharap. lindungi semua anak2 ku. =) 

Monday, January 1, 2018

2018


Image result for success 2018


hai 2018.. jom kita bangkit 2018.. semoga kita dapat settlekan segala yang tertunggak pada tahun 2018. umur pun dah 29 tahun bulan depan. dah tua da. nak masuk 30 tahun dah. jom kita jaga solat. solat tu tiang agama.. perbaiki kelemahan diri. =) =) dah lama xupdate entry.. kekangan waktu.. anak da 3. masa tu memang sangat mencemburui. huhu. 

tahun depan lagi sibuk. sebab anak2 da start masuk sekolah. huhu.. kehidupan semakin mencabar. nak handle anak2 lagi. kerja lagi. so kena belajar bertenang.. huhu. inshaAllah tahun 2018 akan cuba update entry banyak2. 2017.. 5 je.. huhu. 

Thursday, October 26, 2017

mama anak 3



Image result for doa seorang ibu




alhamdulillah diberi peluang untuk menjadi mama kepada 3 anak. memang banyak cabaran yang kena hadapi. salah satu nya perangai anak2. anak2 aku jarak dekat2. masa dapat anak kedua .. anak pertama umur 1 tahun 6 bulan. masa dapat anak ketiga anak ke umur 1 tahun 4 bulan. tapi disebabkan num 2 tu lahir hujung tahun maka dia dengan yang ke3 tu jarak 2 tahun kalau ikut tahun. yang sulung dengan yang ke2 jarak setahun. no 1 hana lahir 19.5.2013. yang ke 2 iman lahir 10.12.2014 yang ke 3 iffat lahir 11.4.2016.

bila da besar2 masing yang mana hana 4 tahun.. iman 3 tahun.. iffat 1 tahun 6 bulan bermula la cabaran nya.cabaran yang hebat jugak nak hadapai... bila sayang.. sayang sangat2 tu.. bila gaduh pening nak layan. kadang2 tu stress jugak. termarah tu biasa.. nak kawal perlukan kesabaran yang tinggi.dan sangat tinggi. nak2 aku berkerja..kerja sebagai farmasi. dekat tempat kerja kebanyakan guna tenaga berjalan + berfikir jadi penat nya double jugak la. fizikal dan metal seiring kena jalan dalam masa yang sama.

kerja rumah xpernah kenal erti stop. tapi aku bersyukur sangat2 sebab aku mempunyai anak2 sebagai penyeri kehidupan. aku xkisah penat macam mana.. keutamaan anak2 untuk makan.. untuk susu untuk mandi aku akan dahulukan. anak kenyang anak selesa dia akan kurang meragam. so layan kan je lah. bila masing2 da start makan boleh tahu apa yang kita masak dia suka sangat makan. macam hana suka ayam goreng. macam iman suka sangat dengan sup. iffat pulak semua dia bedal. boleh tengok bila masak apa dorang suka tu banyak sangat dorang makan. terus mak dia happy sampai xtahu nak cakap apa.

sayang nya dekat diaorang Allah je yang tahu. alhamdulillah sejak aku amalkan doa sebut satu2 nama anak2 dengan nama penuh didalam setiap doa selepas solat 5 waktu Allah ringan kan beban untuk anak2 demam. aku selalu doakan kesihatan mereka baik2 sahaja.. lapangkan rezeki mereka setiap waktu. sungguh tawakal kepada Allah kena sehebat2nya.. kerana anak2 semua adalah pinjaman yang tidak kita tahu sampai bila. sakit tu ada jugak.. tapi dah semakin kurang. kalau dulu kerap jugak dorang demam.. sakit.

masa tu xpayah cakap la.. asyik EL je. aku xkisah kalau EL sebab anak sakit.. sebab anak2 keutamaan aku. mereka2 pernah sakit teruk. jadi mereka perlukan aku. aku buntu kenapa la anak2 sakit2. rasa kerja da okey dah xde la mengular ke apa. tapi bila dengar ceramah.. kadang2 kita juga alpa.. bila mana.. rehat lebih 1 jam. lepas tu solat lagi dah berapa minit. balik pulak awal.. xde ganti2 dah waktu yang digunakan lebih tadi. masuk kerja ikut time.. tapi sarapan pulak ambil masa yang lama. tu la aku juga begitu.. kadang2 lupa.. kadang2 xpela.. emm.. benda yang xsedar kita buat effect dia dalam kehidupan kita.

jadi aku slow2 ubahkan semua tu. cuba dan masih mencuba perbaiki kesilapan. dan percaya "the power of doa ibu" sungguh syurga anak2 dibawah telapak kaki kita. sama2 la kita gunakan sebaik mungkin untuk mendoakan kesejahteraan anak2, kebaikan anak2. doa kita sebagai ibu tiada hijabnya. Allah maha mendengar. setiap solat aku cuba amal kan sebut satu2 nama anak2.. sesungguhnya kadang2 semua diluar jangkaan. tetapi teruskan bergantung harap kepada Allah.. kita ibu yang melahirkan mereka. jadi doalah mereka disetiap waktu solat. inshaALLAH. semoga anak2 kita sentiasa dilindungi.

p/s: kalau anak dah sakit teruk kena ada usaha jugak untuk merawat. bawak jumpe doctor. jika perlu buat solat hajat untuk mereka.. ingat "the power of doa ibu" dan ianya tiada hijab


Thursday, July 6, 2017

Raya 2017

selamat hari raya aidilfitri semua. alhamdulillah selamat sudah menjalani ibadah puasa selama 1 bulan.  raya tahun ni turn balik sabak bernam. dan cuti tahun ni aku selepas raya. bila kerja shift kena la kerja secara bergilir2. kalau turn kita tahun ni selepas kita akan kerja sehari sebelum raya. contoh kalau raya jatuh hari ahad maka hari sabtu tu kena kerja lagi.. dan dapat la cuti sampai khamis. total 5 hari sahaja. kalau turn kita sebelum raya kita start cuti hari jumaat.. khamis kerja macam biasa. tapi sebelum raya kena naik kerja pada raya ke4 iaitu hari rabu. bergantung raya pertama jatuh hari apa. kalau jatuh hari ahad.. PH akan dapat extra 1 hari. jumaat yang kerja raya akan bercuti pulak. so yang da raya sakan sila la masuk kerja pulak.

begitu la kehidupan kerja shift.. kena ikut turn masing2. macam husband aku dia start cuti sabtu sampai jumaat. sabtu ahad tu kira off dia... isnin selasa PH.. kamis jumaat off dia.. so happy la dia rabu je guna AL.. sangat seronok hidup.. huhu. sabtu ahad dia da start kerja. balik2 shah alam jumaat tu sangat la xberapa nak best sebab jiran2 semua xde.. agak sunyi jugak la rumah. mereka2 semua cuti sampai ahad. so tahun ni balik sabak bernam. tiba2 dekat kampung raya ke 3 mak ajak balik kuantan beraya dengan opah dan sanak saudara yang lain. disebabkan mak mertua dah jumpe dekat kampung maka setuju je la ikut mak.

mak mintak husband drive kan kereta.. sebab abah dah xberapa larat nak bawak kereta jauh2. gerak hari selasa pagi.. balik sini balik kamis pagi. dapat la jumpa sanak saudara. alhamdulillah syukur. ada rezeki jumpe lagi. semalam husband off.. aku pulak kerja pagi.. habis shift terus g ampang beraya umah mak mertua. lapang dada sikit. mak mertua bagi duit raya dekat anak2.. wah gembira anak2 =) =) tq mak =) tahun depan turn raya umah mak mertua. xpe mak mertua i duduk ampang je.. xde hadap jem pong.. haha. emm raya tahun ni seronok berganda sebab jalan jauh2.. =) penat memang penat tapi seronok tu yang best.. terbaik. =)

tema raya family kecil ku adalah purle =) 

Saturday, February 18, 2017

Semangat !!


Image result for kehidupan


kerja hospital memang macam ni.. kadang tu xmentu shift.. kadang kerja pagi.. kadang kerja malam. kadang kerja petang. bila orang cuti kita berkerja. part paling mencabar bila hari minggu. orang lain update status pergi spend time dengan family.. kita terpaksa masuk kerja.. xpe dah ini takdir yang Allah da tetapkan. alhamdulillah xpernah menyesal.. hampir 7 tahun berkhidmat disini. semoga setiap hari bila berkerja menyumbangkan tenaga.. dapat la memberi manfaat kepada semua pesakit.. dan mereka2 sihat sejahtera hendak nya. semua nya hanya Allah yang tahu.

anak2 paling kesian.. bila kerja shift petang.. malam baru dapat ambik. emmm.. sedih xpayah cakap.. kesian gak dekat anak2. bila fikir balik nak berhenti kerja.. tapi zaman sekarang banyak sangat nak kena bayar. inshaAllah suatu hari nanti pasti Allah permudahkan. alhamdulillah dapat berita gembira sikit.. tempat husband cakap.. inshaAllah bulan 7 ni kalau dia terpilih mungkin dia akan dapat jawatan permanent dekat MAXIS tu. benefit yang ditawarkan alhamdulillah banyak. nak2 anak2 boleh cover untuk masuk ward.. itu yang aku tunggu2kan selama ni.

tu la rezeki anak2.. xsiapa yang tahu. alhamdulillah rezeki anak ke 3 ni Allah berikan terlalu banyak. dulu masa aku mengandungkan dia.. banyak yang aku fikirkan. cukup ke semua tu. disebabkan kerisauan yang melampau dan xnak layan perasaan sedih ni.. aku azam kan.. aku nak khatam 1 al-quran sebelum aku lahirkan dia kedunia ni. aku xnak layan perasaan gundah.. takut syaitan hasut banyak sangat. mood mengandung.. macam2 kalau dilayan... susah. alhamdulillah.. bila xtinggal al-quran hati jadi tenang sangat. semua aku boleh lalui dengan tenang.

alhamdulillah.. subhanAllah.. khatam je al-quran.. selamat la lahir anak ke 3 kedunia dengan semua dipermudahkan.. sungguh Allah mudah kan semudah2nya.. syukur nikmat mana yang harusku dustakan lagi. terlalu banyak. bila kita lemah.. kembali lah kepada Allah.. sujud kepadaNya. Muhammad hasif iffat bin mohd idzuan. sayang dia sangat2. anak soleh yang banyak senangkan hati. dia merayap la mana pun dalam rumah tu bermain.. bila aku panggil nama dia.. dengan sepantas kilat dia datang kepadaku.. senyum dan peluk.. emmm.. sedih.. anak yang baik...

jika diberikan rezeki untuk suami permanent.. senang la hati.. maka boleh la aku buat resume.. cari tempat lain.. bukan apa.. saja nak ubah angin.. belajar cara kerja orang lain. mantapkan ilmu. semoga rezeki tu ada... xsabar nak rasa bonus husband.. xpernah rasa lagi bonus dari dia.. =) xpe 5 tahun perkahwinan tu tempoh untuk mengenali hati budi masing2.. untuk try and error. xlama lagi da boleh lepas dah fasa pertama dalam usia perkahwinan. fasa pertama yang sememangnya banyak ujian dan cabaran.. fuhhh... terlalu banyak.. pandang atas.. tadah tangan.. ALHAMDULILLAH..


Wednesday, February 15, 2017

doa ibu..

kerja malam.. scroll blog.. banyak nya kenangan..  mungkin bila da tua nanti ni jadi peneman untuk aku mengamit memori2 lama.. emmmm.. lap air mata. cepatnya masa berlalu. anak pun alhamdulillah dah masuk 3. xsangka cepat macam ni. tapi syukur.. rezeki Allah bagi. sebagai mak.. kena jaga semua amanah ni dengan baik. apa sahaja yang terjadi ada hikmah yang tersembunyi. scroll jumpe cerita pasal hana.. sekejap je dia dah 4 tahun. rasa macam baru je bersalinkan dia.. susukan dia.. jaga dia. peluk2 dia.. Allah.. izinkan dia rasa yang mama dan ayah dia sayang dia sangat. mama dan ayah sayang kakak sangat2. kakak la yang banyak lalui susah dengan mama dan ayah. kakak anak yang baik.. pandai.. sayang adik2.. terima kasih kakak.. muaahhh banyak dekat kakak.

abang pulak.. mama sayang jugak.. abang pernah kena demam tarik.. masa tu mama takut sangat. takut sebab.. Allah aku akan kehilangan dia ke. jangan la kau duga aku.. aku xkuat nak hadapi. mama x alert suhu abang. tapi benda dah jadi. kalau abang demam memang mama sanggup EL. biar la record buruk. mama xnak jadi lagi benda tu. mama takut... takut sangat2. sampaikan bila dispense ubat dekat patient mama akan remind dekat parent suruh jaga suhu anak. jangan biar suhu 38 tu lama2.. jangan leka.. kena turunkan sampai 37.4.. mungkin dorang jugak x alert macam mama. bila tengok budak2 xsihat.. mama doa kan sekali nama.. biar suhu dia normal.. mama nak semua parent alert dengan suhu anak. xnak jadi macam mana abang pernah kena dulu.

biar semua kita tahu bahaya bila suhu anak cecah 38 keatas. semoga kita2 semua lebih banyak berjaga2 dalam kewarasan.. jangan terlebih taksub.. bahaya jugak. selain usaha.. doa dan tawakal jugak perlu untuk anak2. doa ibu tiada hijabnya untuk anak2. jadi sebagai ibu sentiasa la ucap yang baik2 untuk anak2. bila anak2 berjaya dengan doa kita.. maka dengan itu kita boleh tumpang senang dengan kejayaan mereka. apa yang kita fikir dan lakukan.. kita jua akan dapat kesan nya. bertabah la dalam membesarkan anak2. zaman yang serba moden.. takut. tapi kena sentiasa berdoa dan bertawakal semoga yang baik2 sahaja untuk semua anak.

Monday, October 3, 2016

6 tahun sudah...


Image result for kenangan terindah

alhamdulillah. syukur. eh diam xdiam dah masuk bulan 10 dah. sekejap je rasanya. 1.10.2010-1.10.2016 yeahhh dah habis da kontrak terikat selama 6 tahun dengan hospital tempat aku berkerja ni. masa aku belajar diploma dulu. hospital ni yang taja kos pembelajaran aku. rezeki. Allah dah tetapkan dari 4 bulan kita didalam rahim ibu kita lagi. so Allah dah tetapkan ni rezeki aku. walaup susah macam mana pun. tetap Dia permudahkan. siapa kita untuk menidakkan takdirkan.

banyak yang dipelajari selama 6 tahun ni. yang baik dijadikan pengajaran. yang xbaik dijadikan teladan. ragam kehidupan. semua tu penyeri keadaan. bila ditanya nak pergi mana lepas ni? emm.. ikutkan hati nak berhijrah. tapi rasa macam dah selesa disini. tunggu la kalau2 rezeki beralih arah. tapi buat masa sekarang. okey lagi kot nak terus berada disini. Anak2 pun okey duduk sini. suami pun kerja macam dah okey. company yang baru ni banyak benefit. rezeki anak2.

bila pejam mata.. fikir balik selama 6 tahun ni. rasa macam xpercaya masih mampu bertahan. terlalu banyak sangat dugaan dan cabaran. emmm.. gelak sorang2!! berbalik kepada Qada dan Qadar. semua dah ditetapkan. just follow the way. relax.. chill.. dan cool. masuk telingan kanan keluar telinga kiri. terima kasih akan tunjuk ajar yang membuatkan aku menjadi sekarang. syukur. cantik sangat peraturan yang Allah telah tetapkan. terima kasih... indah nya pengalaman.. 

Sunday, August 28, 2016

Kesabaran itu penting

Kadang2 bila kita penat.. Kita lupa anak2 perlukan perhatian. Emmm. Cian anak2. Maaf ye sayang mama kena settlekn kerja mama. Bayak kerja... Sampaikan kadang tu nak layan anak2 pun penat. Huhuhu... Kena duduk berfikir.. Cara terbaik melayan anak dikala penat