Sunday, June 7, 2015

Pengalaman bersalinkan muhammad haziq iman part 6

setiap kali contraction datang memang doa nabi yunus tu aku akan baca..xlekang dari mulut. contaction tu memang sakit.. kadang2 lemah.. dalam hati bestnya kalau husband ada. sebab masa tengah2 macam tu masa anak sulung dia ada... setiap kali contraction datang aku genggam tangan dia. emmm... sedih2. air mata macam nak menitik. tapi tahan jugak la sebab dalam ward kan. xlama lepas tu adik aku datang balik. dalam pukul 2 petang tu adik2 cakap nak lepak luar kejap. aku pun okey kan je lah sebab nya tengah tahan sakit. semua tu nak hapus kan dosa2..redha dengan kesakitan.

masa xde sape2 dekat situ.. tibe2 nurse yang senior sikit suruh aku masuk labor room dah. sebab nya anak num 2 dan bukaan rahim dah 3 cm. ditambah lagi dengan baby memang macam nak keluar. masa dah nak kena masuk labor room tu aku macam down.. ala mana mak abah... nak salam diaorang. kenapa mak abah xde saat tu.. dalam hati meronta nak mak abah. sebab husband xde.. dapat salam mak abah pun hati dah lega.  dalam hati terdetik hidup lagi ke aku lepas ni.. macam2 fikir masa tu.. dengan xdapat tengok muka hana lagi... Ya Allah sedih nya.... tabahkan lah hatiku..

so masuk lah aku dalam labor room dengan langkah yang lemah.. sebelum aku baring dekat katil.. aku mintak diri nak pergi buang air kecik. nurse pesan jangan kunci pintu. jangan teran.. lepas tu kalau apa2 tarik tali merah tu. aku pun ok je lah. siap semua.. aku baring balik dekat katil dalam labor room tu. zup...zup sakit contraction tu datang. bersabar... bertabah.. redha... sebab tu Allah janji syahid lah kalau perempuan itu ditakdirkan mati saat melahirkan zuriat. sakit yang xboleh nak diungkap. tapi ingat sebagai seorang yang beragama islam.. jangan menjerit malu weehhh..

bila datang sakit tu.. baca doa nabi yunus tu.. ingat Allah.. berzikir.. sabar.. aplikasikan nafas yang betul.. sabar.. semua tu nak hapuskan dosa2 kita. masa ni aku tanggung sakit contraction sorang2. masa hana dulu husband ada.. haha.. gila saiko masa tu. bila sakit hilang siap boleh baca lagi semua information yang diaorang gantung dalam labor room tu. aku rasa sempat 4 kali aku habiska semua information dekat situ. bila sakit datang baca balik doa nabi yunus.. begitu lah... kejap pandang kiri.. kejap pandang kanan.. xselesa sikit masa tu.. bersabar lah hati... kuatkan hati... fuhhhhh...

tiba2 tepat jam pukul 2.55 petang... rasa macam nak buang air besar. nasib katil tu dekat dengan kaunter. macam xde daya nak panggil nurse. masa tu slow sangat suara.. duk panggil nurse.. nurse.. sekali 4 kali panggil baru doctor yang perasan. ye2 awak kenapa... lembut je suara dia. doctor saya nak teran dah ni. ha?? okey2 jangan teran lagi. dia pun jerit.. nurse patient dah nak bersalin. masa tu sekejap je terus semua ready. rasa bertuah sebab aku sorang je dalam labor room tu. so xde lah emosi terganggu bila dengar orang lain tengah menghadapi saat genting nak teran.

disebabkan aku sorang je so dapat layanan very good la.. nurse cakap okey hidayu kalau rasa contraction datang teran ye.. tangan pegang buku lali. angkat kepala dagu cecah ke dada. jangan angkat punggung nanti terkoyak banyak. bila teran tahan lama sikit. okey. tapi bila contaction datang macam lupa apa yang dia pesan.. apa yang aku tau cepat lah baby keluar.. huhu. tiba2 nurse bukak getah rambut aku.. biarkan rambut aku terurai. kali pertama salah cara.. xberjaya.. cuba lagi.. xberjaya. kali ketiga bahu dah keluar... okey kali ke4 semangat terus....

okey baby dah keluar.. Ya Allah lega nya... eh lupa dah macam mana rasa sakit yang tadi tu, hahaha. sebab tu relax je mengandung setahun sorang. padahal masa tengah sakit nak bersalinkan irdina duk cakap dekat husband.. "sakit xnak bersalin dah" tup2 anak 10 bulan mengandung lagi sorang. Allah dah cipta perempuan tu kuat sebab tu Allah ciptakan wanita yang akan mengandung dan melahirkan zuriat. semua ciptaan dan aturan dari Nya memang sangat sempurna.. xde satu pun yang silap dan salah.terlalu banyak nikmat yang DIA kurniakan. bersyukur... bersyukur...

bersambung...