Wednesday, June 3, 2015

Anak mak sangat =)




cuti sekolah ni mak ayah dan adik2 lepak duduk rumah aku. seronok sangat. sebab nya aku memang sangat sayangkan mak aku. sampaikan masa first day masuk kolej.. bila mak nak balik aku menangis tengok mak tinggal kan aku. masa tu sedih sangat2. dush2... malu bila dikenang. tapi itu kenyataan nya. pastu lah masa form 4 mintak dekat mak nak masuk sekolah teknik mak xkasi. sebab mak cakap aku xboleh duduk jauh2.

bila dah sampai waktu nya aku yang emo terlebih. tu lah seorang mak tahu apa yang anak dia mampu. sebab tu masa umur 16 tahun mak xbagi duk jauh2 dengan dia. hahaha. mak pun pernah tinggal dengan aku setahun. masa tu happy xterkata. tapi bila mak nak balik kampung balik aku sedih.. tapi nak buat macam mana kehidupan perlu diterus kan. tu la gatal nak kawin awal. padahal anak manja mak sangat. kesian =(

masa mula2 kawin pun macam tu. mula2 mak ikut lepak duduk rumah aku seminggu lepas tu bila mak da balik pun nangis sorang2. haha.. tu lah nak kawin sangat kan. ye lah hidup aku dari muda mudi memang duduk rumah. kawan memang xde. hidup memang sekolah rumah... sekolah rumah. sejak kawin ni la baru pandai pandang dunia luar. tu pun belajar dari husband. bab politik.. bab dunia semua tahu dari dia.. tu lah nama nya jodoh.. ketentuan Allah tu memang adil dan tepat.. alhamdulillah.. =) =)

aku memang sangat sayangkan mak.. ye lah siapa lah xsayangkan mak. mak yang lahirkan kita.. mak yang susah payah besarkan kita. lain lah kalau kita membesar dengan atuk @ nenek... tu hanya diri sendiri yang boleh jawab. aku pun pernah terasa.. bila anak lebih ingatkan tokwan dan opah berbanding aku dengan husband.. masa tu tengah struggle nak up kan balik kehidupan. so hana mak abah tolong jaga kan. terima kasih mak dan abah. terima kasih xterhingga.  sebab tu xboleh salahkan anak bila keadaan macam ni.

kita kena kaji balik kenapa anak2 xberapa rapat dengan kita. mungkin kita pun pernah terleka dalam memberikan kasih sayang. dari kecik lagi kita kena serapkan nilai kasih sayang yang tinggi dalam diri anak2 supaya lebih menghargai ibu dan bapa.  aku pernah rasa dan nasib baik aku cepat tersedar. syukur sangat2. bila mak kata mak nak jaga hana.. aku bantah. xpe mak biar susah macam mana anak tetap orang nak jaga sendiri. husband pun tegaskan macam tu. xpe kita susah janji anak2 kita yang besarkan.

0 comments: