Wednesday, June 3, 2015

Pengalaman bersalinkan muhammad haziq iman part 3

part 2 macam melalut entah kemana.. part 3 ni kita lebih fokus sikit ye. aku punya due date patut nya hujung bulan 12. tapi naluri keibuan aku mengatakan xkan sampai hujung bulan la. walaupun naluri keibuan tu mengatakan dalam awal2 bulan aku tetap usap2 perut dan berdoa semoga urusan semuanya selamat baru lah berikan aku kesempatan untuk melahirkan anak number 2 ni. alhamdulillah Allah makbul kan doa aku.

8.12.2014 aku buat check up macam biasa.. sebab nya rasa perut macam dah senak2. risau jugak kan. sekali buat check dengan doctor bukaan rahim dah 3 cm daa... gila kentang. 3 cm okey. dalam hati risau.. sempat ke aku nak balik sabak bernam. sebab memang dah tekad nak bersalin dekat hospital kerajaan. duk cakap dengan anak.. jangan keluar lagi tunggu mama balik kampung dulu.. tunggu tau sayang..

so pagi2 tu doctor dah bagi mc. aku mintak mc seminggu tapi doctor cakap saya bagi 1 hari je katanya dia yakin aku akan bersalin paling awal pukul 6 petang sebab anak number 2 kan. jalan dah ada sebab anak pertama aku bersalin secara normal. so inform husband cakap kena hantar balik kampung. husband masa tu da pergi kerja. haaa apa lagi memang kelam kabut lah husband balik. kesian jugak dia..

masa tu siap bagitau dia jangan gabra sangat. aku tahu dia memang kelam kabut sangat bila aku kata aku nak bersalin. so alhamdulillah semua nya berjalan dengan lancar. pukul 2 petang sampai kampung. dalam kereta duk la cakap.. baby jangan keluar lagi sebab mama nak bersalin dekat kampung. baby sabar ye. duk doa dalam hati.. semoga sempat sampai kampung. husband dah amek fertility leave dah.

tunggu punya tunggu xsakit2 pun... tidur malam tu lena je. padahal dah bukak 3 cm dah tu. mak. keesokan hari nya husband kena balik KL balik sebab aku xbersalin. dan FL dia tu x valid. dia kena EL..huhu.. sama kes dengan hana. 2 cm bukak 10 hari. lepas 10 hari baru sakit bersalin tu datang. adik dia ni 3 hari. dugaan betul.. redha je lah kan. so 9.12.2014 mak suruh minum air kelapa banyak.. biar senang sikit..

pun sama punya lah tunggu tapi x rasa sakit pun. aku siap sapu sampah rumah mak. kemas kan dapur rumah mak. kemas kan rumah mak. mak pesan suruh baca surah maryam dan yasin. aku ikutkan je. malam tu aku xdapat tidur. xdapat tidur sebab anak yang pertama tu merengek je. rupanya tu tanda dia nak mama dia jangan tidur lena sangat.. alert sikit mama... jaga2 mama... adik dah keluar xlama lagi...

bersambung...