Sunday, January 10, 2016

Iberet folic oh iberet folic....



iberet folic tablet... selalu nya doctor nasihatkan suh amek bila hb kita low time pregnant.. dan untuk pesakit yang kekurangan darah... so disebabkan hari tu check up hb aku low.. cuma 9 sahaja... hancur lulur hati aku time tu... dan dinasihatkan ambil iberet folic tablet

so hari jumaat tu... dengan semangat yang tinggi dan harapan yang gitu supaya bila ambil iberet folic ni bertambah dan cantik la hb aku lagi 2 minggu nanti. ikutkan ubat2 vitamin yang lain masa mengandung aku ambil ok je.. xde la muntah ke.. xboleh telan ke atau apa... 

nak dijadikan cerita malam tu aku tidur sebab penat sangat. bangun2 teringat xmakan ubat lagi dan perut tengah lapar.. so aku jamah la nasi sikit. kenyang alhamdulillah. dah kenyang telan la semua ubat2 vitamin.. okey dah jom sambung tidur esok nak kerja... 



pukul 6 pagi bangun.. perut xselesa... rasa loya... nak muntah dengan sakit perut lagi... oh my... dugaan sangat. puas duk tahan2.. buat2 tidur sebab xnak muntah. last2 amek kau xboleh tahan... terus aku muntah.... habis la semua nasi yang aku makan semalam... 

lemah pening... loya... semua ada... aku kalau muntah masa mengandung muka bengkak dan kua bintik2 merah... nak hilang bintik2 tu amek masa 1 minggu jugak... sebab tu xsuka muntah time ngandung... adakah ini side effect kepada iberet folic..?? sebab aku makan ubat lain okey je.. xde la nuntah... steady je...

so malam ni nak try lagi.m xpe esok aku off ... kalau muntah jugak... sah la sebab ubat ni... boleh la aku stop dan mintak doctor tukar ubat lain. kalau xnuntah mungkin hari tu perut aku berangin... atau xde rezeki... nak bersihkan melalui muntah... positif2... ;)

aku ada baca... ada yang bagitau makan 2 jam selepas makan... jangan makan iberet folic tu betol2 lepas makan... so aku nak buat 2 cubaan... kalau malam ni aku makan esok muntah lagi... aku cuba pulak esok makan nasi dan tunggu 2 jam baru makan balik ubat tu..

oh macam ni jadi mak... demi anak sanggup berkorban perasaan.... telan jugak... gigih... tabah... semua demi pastikan anak cukup zat semasa dalam kandungan lagi. tetap cari yang terbaik. disamping tu untuk diri sendiri jugak... good luck ayu... !!!! hb cepat la naik... 21 hb nak check up lagi. mintak2 semua nya okey dan smooth sahaja...... :)