Thursday, July 11, 2013

Pengalaman bersalinkan Nur hana irdina... part 2 =)




lepas tu nurse buat VE nak check berapa dah bukak.. check2 baru 3 cm.. okey baring lah atas katil tu diam2.. encik iwan turun bawah settle kan apa yang patut. aku sorang2 dulu dalam bilik tu. nurse tu offer amek epidural.. aku cakap.. xpe lah.. aku boleh tahan. insyaallah.. aku memang redha je.. tawakal sepenuh nya kepada Allah. tapi dia macam saiko aku cikit.. dia cakap anak first ni lama cikit.. ada orang xboleh tahan.. kalau nak amek.. kena amek sekarang.. lambat2 kang susah. aku tetap jugak xnak.. sebab side effect dia kan ada.. so xpe.. aku tahan je.. jangan give up ayu...

lepas dah buat VE tu..relax2 sekejap lepas tu nurse sorang lagi datang.. masuk kan ubat dekat rectal.. dia cakap kalau ada rasa nak buang air besar pergi toilet.. okey.. xlama lepas dia masuk kan fleet enema tu.. terus rasa nak buang air.. so membuang lah aku di toilet.. lepas tu ... nurse yang masuk kan fleet enema tu masuk datang sebab nak masuk kan drip.. dia kata tu xde pape.. just air.. nak bagi ada tenaga je.. okey. lepas dah siap masuk kan drip.. aku pun baring lah.. relax2.. suka nurse tu.. dia mesra je.. jadi aku rasa relax lah sebab layanan dia tip top.. terima kasih kak ye... 

pukul 5 lebih2 macam tu dia datang check lagi.. dah bukak 6cm dah time tu. masa tu sakit contraction tu dah makin kerap... masih sama.. ingat Allah.. baca doa nabi yunus a.s xhenti2.. tengok muka encik iwan. mintak maaf semua.. mintak ampun.. halal kan makan minum.. siap cakap kalau jadi apa2.. jaga anak elok2.. hehe. part yang last encik iwan buat xtau je..dia malas nak layan. sedih lah tu kan.  time dalam labour room ni dia dah boleh relax cikit dah.. maka aku pun boleh lah relax je. tapi sakit tetap sakit wooo... dugaan.. sakit je sedut gas tu. makin kerap.. makin kerap.. dan kerap.... 

sebelum nurse keluar tu.. dia tanya.. boleh tahan lagi? nak ubat tahan sakit x.. ada rasa nak teran? aku cakap.. boleh lagi.. xnak ubat tahan sakit.. kang mengantuk. lepas tu xrasa lagi nak teran. cuma sakit makin kerap lah.. nurse tu senyum.. baik sangat dia layan aku. jadi aku pun bahagia lah. syukur sangat2. last2 pukul 7 petang macam gitu.. dalam duk sakit tu.. tiba2 cakap.. awak panggil nurse.. rasa macam nak keluar dah. nurse pun datang lah.. check bawah.. mula2 sorang tu check.. lepas tu sorang lagi.. aku rasa memang dah nak keluar sangat dah.. tapi dia cakap baru bukak dalam 7cm-8cm 

aku tau dia xnak aku mengelabah sangat. bagus teknik saiko dia. sebab doctor masa tu belum sampai lagi. masa diaorang nak check bawah tu.. rasa macam lega cikit dari sakit contraction tu. diaorang suruh mengiring.. kepit kaki.. alahai.. sempat jugak lah 3 kali aku teran. diaorang cakap jangan teran. tapi xboleh tahan lah.. automatik terteran sendiri.. masa first teran tu.. baru lah aku rasa ada air banyak sangat keluar.. air ketuban lah tu kot. okey dah teran 3 kali.. doctor pun sampai... doctor sampai terus okey get ready semua.. seorang lagi umat nabi Muhammad  s.a.w nak lahir ke dunia ni.. insyaallah dengan izin Nya...

dari mengiring.. terus dia suruh terlentang balik.. nak terlentang tu dah xde tenaga cikit dah.. 2 ke 3 kali jugak  lah aku dengar nurse tu cakap suruh baring betul2 balik. okey semangat dah datang.. betul kan kedudukan.. eh2 katil tu berubah wajah sudah.. terus jadi lain.. diaorang cabut hujung katil tu.. katil tu jadi macam kerusi.. ada tempat nak pegang untuk tangan.. dan kaki pun ada tempat nak pijak. tetiba macam wow.. magik sudah.. nasib lah bilik bersalin ni best.. kire nya satu bilik.. satu patient.. masa dah posisi macam ni.. dah start pegang tangan encik iwan kuat2.. bila teran je.. lagi kuat pegang tangan dia..

okey teran ayu... awak melakukan dengan sangat baik sekali.. teran lagi.. masa tu macam dah xlarat cikit. teran.. dan teran.. semangat dari doctor.. suami dan nurse... aku pun teran.. berhenti sekejap. penat. dia bagi aku air masak. lega.. sambung teran. salah teknik.. muka merah..aku tahan dekat muka. aku dengar nurse tu cakap. tapi xboleh nak dengar dah. yang pasti cepat lah baby keluar.owh teran tu.. teran macam nak buang air besar ye. last2.. berkat doa mak abah dekat kampung.. doa suami & adik beradik semua... masa azan maghrib berkumandang.. dengar doctor cakap...okey azan dah... come on ayu...

sedang2 duk azan... maka keluar lah baby perempuan...menangis dengan kuat nya... alhamdulillah.....syukur sangat2...legaaaaaaaaa sangat2 okey.. terus macam lupa eh.. xsakit dah. seronok nya..  lepas dah keluar baby aku dengar doctor azan kan dulu... lepas tu dia letak baby dekat perut aku.. waahhhh.. time tu rasa macam.. aku dah ada anak... ni anak aku.. anak yang aku kandung kan selama 9 bulan tu. lepas tu nurse tu tanya..okey ayu.. baby apa ni.. aku cakap perempuan..lepas tu dia amek nak bersihkan baby.. dia bersihkan semua2.. sedut2.. sedut setiap rongga2.. nak keluarkan air dan lendir kot..




lepas baby dah keluar proses keluarkan uri pulak.. doctor suruh buat macam berdehem2 tu.. okey doctor. xingat berapa lama proses keluarkan uri. lepas je uri keluar.. eh aku dapat bau lah.. hanyir nyaaa uweekkk.. huhu. nasib xmuntah. aku ni dah lah sensitive bab2 bau ni. lepas uri keluar.. nurse pun packing lah uri tu.. tunjuk dekat encik iwan.. ni uri yang dah siap packing. okey terima kasih. dah siap proses keluarkan uri next proses.. adalah jahit menjahit. rasa kena cucuk cikit.. ubat bius lah tu. nasib baik kena bius.. kalau xbius.. xdapat aku bayang kan. kan.. dan lah kan sakit nya... huhuhu....

encik iwan pun menjalan kan tanggungjawab dia yang pertama sebagai seorang ayah kepada anak perempuan nya.. iaitu iqamat ...  alhamdulillah... selamat sudah. sambil tengok2 anak dan ayah nya berkenalan antara satu sama lain.. doctor pun menjalan operasi untuk menjahit... doctor potong cikit masa baby nak kelur tu.. masa doctor jahit tu xrasa apa2 pun.. kena bius kan. so relax je lah. lepas dah siap2 tu. kena rehat dulu dalam labour room. sebab ada bleeding cikit. masa dalam labour room doctor dah suruh start menyusukan anak. so nurse bagi la hana irdina dekat aku..

panjang sangat dah.. nanti2 lah sambung..... =)