Friday, June 22, 2012

Suatu tika dahulu...




dari kiri mengadap laptop : adik num 5 , abang num 2, adik num 7, adik num 6, abang num 3, abang sulung dan kakak ipar sulung. dekat atas tu pulak.. mak dan abah yang tersayang... =)


petang2 macam ni. nak2 lagi bila duduk sorang2. teringat kenangan 9 tahun dulu.. masa umur 14 tahun. masa mak abah pergi kerja... abang2 pun kerja. masih budak2 lagi. kena jaga adik2 yang masih kecik. masa tu alin umur dia 1 tahun lebih.. yana pulak 2 tahun lebih... masa mula2 mak nak pergi kerja tu.. susah nya lah nak pujuk diaorang. waaa... sedih2... tapi aku tetap gigih kan diri untuk tahan air mata dari keluar..

emmm... dah 9 tahun berlalu. kadang2 macam xpercaya.. aku mampu menjalan kan amanah yang mak berikan suatu ketika dulu. amanah untuk menjaga adik2... teringat dulu... pernah jugak kena marah sebab terlupa bagi adik2 makan. mak cakap... mak keluar cari duit... kakak jaga lah adik2..  sedih2. dulu mak garang sangat. mana nak rapat dengan mak. takut. sekarang je rapat sangat2. sayang mak sangat2.

masa tu hidup susah tapi masih ada rumah lah. mak kerja dekat kedai makan adik dia.. mak ngah. bila aku dah balik dari sekolah baru mak keluar. mak balik pukul 12 malam. kesian mak penat. apa yang mak nak.. bila dia dah balik adik2 dah mandi.. dah makan. dan aku selalu akan pastikan. bila mak balik rumah akan kemas. xnak mak penat2 dah kemas2 rumah. kenangan suatu tika dulu... xkan pernah aku lupa. 

sekarang dah 9 tahun berlalu. kehidupan.. sekolah.. rumah.. adik2.. adik2.. rumah.. sekolah. macam tu lah.  tapi aku bersyukur berkat didikan dari mak.. dan dugaan yang ALLAH berikan.. aku mampu menghadapi semua dugaan yang mendatang. aku tahu... semua dugaan itu diatas kemampuan aku sendiri. xkan lebih dari itu. jika itu dugaan yang aku harus hadapi.. maka aku mampu.. aku mampu... pasti... 

bersyukur sebab majlis perkahwinan aku berjalan dengan sangat lancar. dan mengikut apa yang aku inginkan. bersyukur xterhingga dengan nikmat yang allah berikan. walaupun sebelum nya pelbagai dugaan yang ada.. tapi aku tetap kuatkan diri.. aku percaya kepada takdir.. pasti ade hikmah.. pasti. percaya lah kalau kita berniat nak mendiri kan rumahtangga... pasti akan dipermudahkan... 

nak memangis aku bila mak cakap.. ni lah yang ALLAH berikan untuk kakak sebab tolong ringan kan tanggungjawab mak dulu.. tolong mak jaga adik2.. tolong mak buat semua dulu... YA ALLAH... terima kasih YA ALLAH... doa seorang ibu tu xternilai untuk anak2 nya... terima kasih mak... xpe mak.. orang ikhlas tolong mak.. tanggungjawab seorang anak untuk ringan kan beban mak nya.

p/s : berbuat baik lah kepada kedua orang tu tanpa mengeluah... merintih.. ikhlas kan hati =) =) semoga kehiduapan yang baru ni akan lebih diberkati dan dirahmati...   terima kasih kepada mak.. abah.. dan adik beradik semua.... bertungkus lumus unutk majlis saya... =) sayang semua...sangat2...sangat2... =) saya berpuas hati... sangat berpuas hati... =) semoga kita akan bersatu hati untuk selama2 nya... persaudaraan yang kukuh.. dan xkan terpisah... saya sangat222 sayangkan keluarga saya.. dan encik iwan.. hehehe =)

0 comments: