Wednesday, February 2, 2011

Send Discharge



UNIFORM LAMA... SEKARANG WARNA BIRU MUDA..

yeahhh.. cuti2... yahooooo... sangat2 seronok.. dua ronok okey... huhu!! wow... 3 hari ni sangat penat lah.. rasa macam nak pergi spa jer..nak relax2 kan badan jer... emm... penat ya amat penat sangat.. tidak boleh nak di describe lagi dengan kata2 dan mulut ini.. hanya diri sendiri sahaja yang mampu merasai nya... hahaha... jiwang okey!!! tettttt....

hari ini duty aku hantar discharge dekat ward...hantar discharge tu maksud nyer.. patient yang admit dekat ward mahu pulang kerumah.. so.. doktor akan prescribe ubat untuk bawak balik. jadi care assistant atau singkatan nya C.A akan hatar la ubat2 yang lebih dari ward yang patient on masa dia admit kat ward.. dan juga prescription untuk ubat yang patient perlu bawa balik rumah.. so.. bila jer C.A dah hantar benda tu semua..

kiteorang staff pharmcy akan refund lah ubat yang tidak digunakan atau lebih2 tu.. tapi tengok jugak... kan2...!! so.. dah siap prepare.. refund2...key in2.. double check.. maka.. siapa2 yang ditugaskan jadi porter tu.. kena lah hantar dekat ward masing2..penat jugak lah.. sebab kan.. mana kite tahu kan bila patient nak discharge.. kalau sampai satu... maka kena lah hantar satu.. kalau sampai bayank2 maka kena lah tunggu semua siap baru hantar... tapi bile dah banyak2.. kalau ward call.. kena lah hantar dulu mana yang dah siap.. so.. boleh la korang fikir kan macam mana penat?? xpe... dah tanggungjawab kan...

tapi bila jadi porter tu xsemesti nya kerja korang hantar ubat dekat ward... korang kena lah tolong2 jugak prepare.. xkan lah korang sampai hati tengok kawan ko tu terkontang kanting prepare kan.. dekat tempat aku kerja ni lah kat discharge selalu nya ade 3 oarang.. sorang key in.. sorang lagi tu di panggil discharge 2.. or assistant discharge.. dia tu prepare.. double check.. or pape jer lah.. so xkan lah nak tengok dia sorang2 kan.. tapi kiteorang kerja dalam team work.. selalu nye kalau busy sangat2 kang ada lah staff yang duty kat outpatient or inpatient yang tolong...

duty pulak.. senior pharmacy assistant yang buat.. so.. setiap hari lah duty xkan sama.. so xde lah boring kan.. cume dispense 2 dan key in 1 selalu nya orang yang sama dalam seminggu tu.. emm.. macam gitu lah kerja aku... kadang2...aku kat outpatient.. aku key in 1.. kadang2 key in 2.. kadang2 prepare.. kadang dispense 1.. kadang2 dispense 2.. dan kadang dekat inpatient lak.. aku key in.. kadang2 aku prepare.. serta kadang2 duty aku dekat discharge.. kadang2.. key in.. kadang2.. jadi porter.. so macam gitu lah kan.. mane2 pun aku tetap enjoy..

pharmacy ni kan 24 jam... kerja pulak.. kadang2 aku kerja office hour.. 8.30pagi-5 petang.. kadang aku masuk shift.. shift ade 3... 7pagi-2petang.... 2petang-9malam.. 9malam-7pagi.. setakat ni x masuk lagi night duty.. mungkin minggu ke-3 kang...macam gitu lah jadual berkerja aku... hari sabtu pulak kalau weekday korang kerja direct office hour.. kira korang masuk lah pukul 10pagi-2petang... tapi kalau minggu tu duty rojak bagai... masuk la kerja 8.30pagi-4petang.. tu waktu office hour time hari sabtu.. ahad pulak ade 2 jer.. 7pagi-2petang... dan 8pagi-3petang..dan petang 2petang-9malam.. hari ahad yang berkerja cuma 4orang.. night duty pulak 2 orang..

tapi kalau korang mule2 kerja.. korang still dalam kurungan.. kire time dalam 6 bulan ni korang dikire untuk familiar dengan cara berkerja n style dekat kpj selangor bahagian pharmacy lah..so.. bila korang dalam kurungan bila prepare kena ade senior staff counter sign sebelah korang.. korang xleh double check la.. lepas 6 bulan berkerja baru la korang boleh double check.. tapi dalam 6 bulan tu korang akan diberi untuk berkerja dekat semua tempat la.. supaya bila dah keluar kurungan korang dah reti nak buat kerja.. so kena lah kerja dengan teliti..sebab korang diperhatikan..

macam tu lah kerja bahagia pharmacy dekat aku berkerja ni... seronok tau... walaupun otak berjalan seiring dengan tenaga fizikil.. memang sangat penat okey... memang kalau busy nak duduk pun lupe.. sedar2 tengok jam dah pukul 1.. pastu jom pergi lunch.. hahaha... aku suka lunch.. sebab walaupun dah sarapan pun.. bila busy2.. pukul 11 pagi perut dah berkeroncong.. mula lah.. ingat nak diet slalu terbantut.. bila dah lunch.. bantai jer nak makan apa okey..!!! huhuhu

yahooo... ya bedabedu lah weh.... esok dan luse cuti kan.. tapi kadang2 bile time ko kena kerja time public holiday kena la redha okey.. dah kate kerja pharmacy.. pharmacy kan 24 hours.. mane leh tutp wo.. memang 24 hour lah.. !! kejap lagi mak dan abah datang ambil aku.. aku sangat seronok okey.. sangat2.. huhu... rindu dekat mak dan adik2... rindu sangat2..

okey lah.. kang2 aku update lagi ye.. aku penat lah.. kaki macam nak tercabut jer dah ni.. haha...tu je lah mukadimah2 pasal pharmacy.. aku ni ada diploma jer... so jawatan aku.. sebagai pharmacy assistant... kalau nak jadi pharmacist kena la sambung degree.. !! okey la.. aku banyak penat.. mahu mandi.. sebab kejap lagi mak dan abah nak datang ambil... k la tata... =) =)