Saturday, August 31, 2013

Pump susu



masa mengandung aku xberapa nak tahu sangat.. pasal breastfeed ni.. xtahu kena simpan stok untuk anak bila pergi nursery.. xtahu kita kena pump susu selalu untuk maintain kan hasil susu.. semua xtahu lah pendek kata nya. kesian kan.. haha... tapi sekarang ko tanya aku.. insyaallah aku mampu untuk share kan... =) kena rajin2 google jugak lah nak tambahkan ilmu pasal breastfeed ni ... memang gigih lah belajar.. =) hasil nya aku pun beli lah pump susu yang paling murah sekali..lagi pun masa tu budget xde sangat nak beli yang eletrik. jadi nya bagi aku.. ala apa lah sangat pump je lah...


tapi aku xboleh nak teruskan guna pump pureen tu.. sebab sakit cikit bila nak mengepam tu. last2 terus give up.. takut nak teruskan. terus aku buang.. hehe. lepas tu suruh encik iwan belikan pump manual avent. nak brand avent jugak. masa tu pun budget dalam rm300 kebawah je. so cari yang manual jugak lah. tapi nak yang atas rm150.. sebab mungkin lebih selesa.. dan jangkaan aku tepat masa tu.. sangat selesa pump guna pump nuby.. xsakit dan best lah. harga dia rm290++ . mood pun happy je...  masa beli dapat satu set pump manual.. lepas tu dapat satu free botol susu.. tapi botol susu dia tu besar jugak lah.

lepas tu.. nak dijadikan cerita nya.. masa tu balik kampung. xbawak pun pump.. sebab balik 2 hari je kan. aku ingat nak direct je bagi dekat anak.. tapi masa tu anak aku.. syok sangat tidur.. dari shah alam sampai lah sabak bernam dia tidur je.. dan kesan nya sangat lah dukacitanya..aku kejutkan dia pun.. dia tetap xnak bukak2 mata... syok sangat tidur ye.. malam tu dia berjaga sekejap je.. lepas tu tidur sampai pagi. bila aku bangun2 je pagi.. habis basah baju aku.. aku pun perah guna tangan.. tapi xreti... sempat jugak lah menitik air mata tahan sakit bila susu penuh sangat. last2 kejutkan encik iwan.. cari lah pump susu yang murah2.. sebab xtahan sangat dah.. dan masa tu susu keluar macam air paip tu.. hehe..



so encik iwan cakap ni je yang ada.. xpe lah janji susu ni boleh keluar habis. xtahan sangat menahan kesakitan ni. tapi... tapi... aku suka sangat fiffy punya breast pump ni.. harga murah je dalam rm50++. xsakit pun bila pump tu. lepas tu nak cuci pun senang je. pump ni aku pakai bila dekat rumah.. sebab malas nak setting pump eletrik.. dan malas nak basuh balik.. huhuhu.. so untuk senang kan kerja... dekat rumah pakai manual.. dekat tempat kerja pakai yang elektrik punya.. =) dekat rumah xpe.. sambil tengok tv.. boleh pump.. amek lah masa lama mana pun.. suka hati ko kan. tapi dekat tempat kerja.. susah cikit.. kena cepat2.. kerja kan free style punya.. hehe..




last sekali pujuk2 encik iwan... cakap nak beli jugak pump elektirk.. sebab kerja aku bukan nya ada tempat duduk sendiri2.. kerja yang free style punya. so pujuk2.. dapat lah aku pump susu jenama rumble tuff.. untuk double pumping punya.. pump susu ni serius best.. sebab ringan.. lepas tu xsakit.. lepas tu relax je. tangan pun xlengoh.. masa pump kita kena relax.. xboleh stress2 nanti penghasilan susu akan terjejas.. ye aku pernah stress..stress yang teramat sangat..  dan memang susu aku merundum masa tu..... so sila jangan stress ye.. kita relax je. =) masa aku beli pump ni.. aku amek yang ada pakej.. ada beg.. free storage bottle for breast milk.. ada ice pack.. dan pump susu sekali.. harga dalam rm590++..



kalau ikutkan nafsu.. memang nak sangat pump susu medela freestyle ni.. nak sangat2.. tapi mahal kan.. huhuhu... tapi xpe.. pakai rumble tuff tu pun dah best.. mana2 je yang penting kita selesa.. bagi aku xsalah kita nak beli pump susu apa pun.. sebab apa lah sangat kalau nak dibanding dengan harga susu lembu tu kan. at least 2 tahun kita dah boleh jimat kan.. =) =) yang penting tanya poket.. kalau mampu boleh lah amek yang mana suka.. kalau x.. kita guna je lah yang mana ada.. asal kan kita mampu untuk tunai kan hak anak2 kita.. yang penting jangan give up tau... =) dah berpuluh tahun xde sapa mampu cipta susu formula atau apa2 yang sehebat susu ibu.. berkorban tenaga cikit xpe lah.. janji anak kita sihat kan.. =)

full breast feed ni... xsusah mana pun.. dan xsenang mana pun.. tapi xpe.. kalau dah jadi rutin.. yang susah pun akan jadi senang. penat tu.. memang lah penat. tapi demi anak.. xkesah semua tu.. akan aku kuat kan semangat ni. Susu ibukan banyak sangat kelebihan nya.. Sesungguh nya ciptaan Allah tersangat lah sempurna.. Alhamdulillah. aku suka sangat2 bila tengok anak aku minum susu.. rasa bersyukur sebab mampu menyusu kan dia. sapa kata aku xpernah give up... ye.. ada.. tapi aku usaha jugak... usaha... dan berdoa... dan sekarang aku amek supplement dari shaklee.. aku amek.. esp + alfalfa + vita lea + ostematrik + lecithin. dan hasil nya.. susu aku bertambah2.. alhamdulillah.. badan pun xpenat... =)