Saturday, December 26, 2015

Soft skills





hari ni dalam perjalan balik dari sabak bernam ke shah alam.. dapat belajar ilmu baru dari husband. "soft skills" wahhh.. dengar dia terangkan sangat berguna.. sebab aku punya kerja pun jumpe patient @ customer. nak2 bila dispense.. macam mana nak handle patient yang marah2. oh my.. kadang tu rasa stress... dah la kita banyak hal nak uruskan.. nak layan kan diaorang. tapi nak xnak kena jugak.. sebab dah kerja aku macam tu. nak2 kalau duty dispense.. kena banyak2 bersabar.. 

kalau dispense.. memang peluang nak kena marah dengan patient tu tinggi. tapi kita kena sabar.. kena terangkan betol2. sebab ko yang dispense kan.. ko kena la hadap sendiri. ko pekerja.. ko yang hadap. settle kasi habis. =) terus bangga bila dapat settle.. hahaha.. rasa macam eh aku kuli je pun tapi masih boleh settle hal ni.. =) husband aku punya kerja memang dah banyak jumpa macam2 keadaan. kadang tu seronok dengar pengalaman dia. macam2 dia jumpe orang...mak2 datin.. dato... tuan.. puan.. makcik..pakcik.




so dia terangkan lah macam mana nak handle customer yang tengah marah2. bila customer tengah marah2. kita kena guna kan soft skills.. dengan cara kita aplikasikan... pertama.. bila dia marah kita setuju dengan apa yang dia cakap dan adukan.. kita letakkan diri kita jugak berada di situasi dia. namun disamping itu kita kena tegakkan kebenaran dipihak kita.. kenapa semua tu terjadi.. dan yang terakhir kita bagi dia jalan penyelesaian.. supaya dia boleh bertenang. 

ha senang kan.. tapi nak tau senang ke x. sila la hadap sendiri.. perkataan TAPI xberapa sesuai digunakan bila customer dalam keadaan marah. sebab dia macam BAD WORD.. okey husband saya dah faham. lepas ni kalau ada patient yang mengamuk.. saya guna cara ni.. kalau xberjaya jugak kita belajar lagi sama2.. huhu. pengalaman yang buatkan kita faham.. bukan teori semata.. kalau teori hebat xguna jugak.. kena seimbang sama2. kerja sektor swasta.. servies kena tip top =) okey saya ikhlas berkerja... =) =)