Thursday, March 25, 2021

Ujian tanda Allah sayang










Dulu masa aku beranak rapat2 ramai jugak kata2 dibelakang yang aku dengar.. "asyik beranak je dia" huhu.. sakit ?? aah sangat sakit rasa tu.. rasa sedih sangat sebab kenapa kena pertikai apa yang Allah dah berikan.. paling aku stress masa mengandungkan anak ke3.. masa tu emosi aku sangat2 tak stabil.

Kemudian aku buat keputusan.. aku mesti khatam kan 1 al-quran masa pregnantkan anak ke3.. tu je cara aku nak tenangkan diri aku dengan kata2 manusia yang berkata2.. paling aku sedih bila orang cakap dekat aku... kita kena fikirkan kualiti dari kuantiti... 

Aduh dalamnya kata2 dia..ada lagi tu kata... nanti anak2 da sekolah baru rasa peritnya anak rapat2.. down ??? memag aku down sangat2 la.. jadi cara aku kawal stress aku.. aku baca al-quran hari2.. tanpa miss aku buat.. alhamdulillah Allah bagi ketanangan yang sangat ajaib

Kesannya aku anak aku yang ke3 tu.. aku suruhlah dia buat apa.. senang je dia datang.. alhamdulillah.. begitu la kehidupan... bila kita rasa kecewa dengan sikap manusia.. kita berbalik kepada Allah.. sebab Allah tak pernah tinggalkan hamba2nya dalam keadaan apa pun. 

Rezeki Allah bagi.. masa anak ke3 umur dia 4 bulan ayah dia dapat kerja lagi better dari sebelumnya.. benefit yang baik untuk staff2nya.. tu la kan kita kena yakin setiap apa yang terjadi pasti ada hikmahnya.. kadang2 mama ayah rasa.. mama ayah tumpang rezeki anak2 je.. 

Lepas je dapat anak ke3 aku terus cakap dengan husband.. aku nak planning guna kaedah moden.. alhamdulillah berjaya.. sekarang anak ke3 dah masuk 5 tahun. Dan sekarang orang tanya bila nak num 4.. aku mampu tersenyum dan jawab.. insyaAllah...

Kebaikan yang aku dapat rasakan..  aku suka tengok anak2 sebab dorang membesar sama2.. tu la kawan gaduh.. kawan main.. kalau pergi mana2 bawak salah seorang pasti akan teringat adik beradik yang lain..akan beli jugak untuk yang lain.. alhamdulillah... 

Kadang2 kalau kita lihat kawan2 yang ada anak rapat2 jaga la kata2 kita.. xperlu mention apa2... sebab rezeki Allah bagi dalam pelbagai bentukkan.. lebih baik kita doakan yang baik2 sahaja.. mood orang pregnant ni lain.. emosi sangat2 mudah tercalar..  hati2 okey =)