Saturday, August 11, 2018

melatih anak2 tidak memakai diapers seawal 3 hari



Image result for potty training


1) Tunjuk dekat anak2 toilet... bagitau tu toilet untuk kencing atau berak berulang kali.

ha... betul... aku duk ulang kat anak2.. abang.. kakak nak kencing ke nak berak ke bagitau mama.. kita pergi toilet ye.. sambil tunjuk2 toilet. cakap toilet tempat nak kencing... berak dan mandi tau.  sambil2 diaorang ngah leka tu buat2 tanya.. abang kakak nak kencing ke nak berak ke dekat mana?? dengan pantas akan cakap dekat toilet mama. duk ulang2 dan ulang serta ulang dan ulang lagi tanpa jemu. mula2 buat setiap setengah jam. lama2 benda tu akan jadi seronok sebab boleh bergurau2 dengan anak2 sekali..

2) Tanya anak2 nak kencing atau berak dengan kerap

aku pernah guna teknik bawak anak2 ke toilet  setiap  2 jam.. tapi langsung xberjaya.. bila g toilet tak nak pulak kencing ke berak ke. dia duk sengih2 je. tapi bila kat luar toilet terus kencing laju je.. huhuhu. so kali ni aku tukar sikit.. aku tanya je..abang kakak nak kencing ke?? kalau nak bagitau mama ye.. nanti kita pergi toilet sama2 tau. mama xmarah tau. kadang2 anak takut nak bagitau bila kita marah.. huhu. so dengan cara kita bagi diaorang rasa sendiri perasaan nak control tu automatik sekejap je akan berjaya. malah bila malam pun akan berjaya jugak.

3) Puji anak2 setiap kali diaorang berjaya pergi toilet 

dah macam kawan2 diaorang dah.. yelah kena buat serentak dekat 2 anak pulak tu. so kena la enjoy kan keadaan tu. macam aku.. setiap kali diaorang berjaya kencing atau berak dekat toilet.. aku akan tepuk lompat2 dengan riang nya. akan cium kepala anak2. puji2 cakap wahhh anak mama pandai... bijak dah.hebatttt nya anak mama.. sambil2 sep2 tangan dengan diaorang. mama sayang abang.. sayang kakak. secara xlangsung anak2 pun rasa dihargai. usaha mereka xsia2 la kan. diaorang happy diaorang akan usaha lagi supaya bila nak kencing atau berak.. pergi toilet.

4) Reward dengan apa yang diaorang suka 

start dari nak ajar tu aku da janji dengan anak2 nak belikan mainan. macam anak lelaki aku dia suka spiderman... ultraman. yang perempuan tu pulak suka masak2 atau make up. so aku duk la ulang... nanti bila abang dah xpakai diapers mama belikan abang spiderman / ultraman banyak2 ye. dan anak perempuan pulak cakap dekat dia.. nanti kakak dah xpakai diapers mama belikan kakak mainan masak2 ye.. xpun make up ye sayang. haaa... dengan itu anak2 akan bersemangat la nak buat lagi dan lagi sampai berjaya. seronok kan...
-
-
-
-
-
-
-
alhamdulillah berjaya aku latih dan ajar anak2 supaya tidak memakai diapers lagi. aku start sangat lambat.. anak yang sulung dah 5 tahun dan anak ke dua dah 4 tahun baru kesedaran tu ada. ada pun disebabkan anak2 nak masuk sekolah da..huhu. pernah cuba bukan xpernah tapi semua gagal. mungkin tahap kesabaran aku xberapa nak tinggi. so anak2 takut nak cakap. cara aku senang je dalam masa 3 hari anak2 dah berjaya bebas diapers siang dan malam terus.aku try cara ni sebab dulu aku akan marah bila diaorang xberjaya. so last sekali aku MALAS... huhu.

husband la banyak kali ingatkan... tu budak2.. jangan la marah sangat. mana nak berjayanya. so kita tukar la cara lain. tapi yang penting nak latih tu masa kita tengah bercuti. sebab kalau ngah berkerja susah nak buat benda ni.. sebab nanti anak2 keliru. paling penting memang kena kawal perasaan MARAH tu.. sebab bila kita berjaya kawal. anak2 pun enjoy nak tunjuk kat kita mereka hebat.. pandai dah. terima kasih husband sebab bagi kerja sama jugak nak jayakan misi ni. sayang awak selamanya =) =)

dalam masa 3 hari aku guna teknik ni memang betul2 berjaya sangat misi aku. siang dan malam anak2 da xpakai diapers lagi. nak keluar pun xpayah risau da... sebab sebelum keluar wajib tanya anak2 nak kencing atau x. kunci utama nya adalah bersabar =) =) walaupun berak still kena teman sebab diaorang gayat... tapi xpe.. mama happy bila anak2 da pandai buang air dekat toilet sayang2 mama semua.. mama sayang anak2 mama semua.